
Inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) zijn niet alleen goed voor de planeet en voor merkreputatie, maar ze zijn ook van cruciaal belang voor het aantrekken van millennials als klant.
Deze ‘connected’, open-minded maar toch zeer eigenzinnige kopers zijn kieskeurig over de merken die ze willen ondersteunen. Dat komt omdat het sociaal- en milieubewuste mensen zijn, wiens overwegingen bij koopbeslissingen zwaar wegen.
Hier zijn drie kwaliteiten van de maatschappelijk verantwoorde merken die een beroep doen op millennials en hoe PR-professionals ze kunnen gebruiken:
1. Authenticiteit
Millennials willen authentieke merken ondersteunen met waarden die bij hen passen. Bovendien zijn het sceptische kopers, waardoor het moeilijk is om hun vertrouwen en loyaliteit te winnen. Oprechte merken zullen er het beste in slagen om millenniumklanten aan te trekken en te behouden. Dit doen ze door snel te reageren op negatieve feedback met klasse en oprechtheid en het vermijden van valse klantrecensies. In plaats van fouten te verbergen met leugens of loze beloftes, is eerlijkheid de beste strategie voor PR-professionals.
2. Duurzaamheidsinspanningen
Miljoenen jongeren willen investeren in bedrijven die belang hechten aan een positieve impact op de samenleving en die hun ecologische voetafdruk verkleinen. Ze zijn sterke voorstanders van milieuvriendelijke inspanningen en inspanningen tegen wreedheid. Voor merken kan dat betekenen dat voor verpakkingen gerecyclede materialen worden gebruikt of dat er vrijwilligerswerk wordt gedaan. Millennials zijn meestal bereid om meer te betalen voor producten wanneer ze weten dat het bedrijf dit soort duurzame en ethische zakelijke praktijken volgt.
Duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid spelen ook in op het engagementniveau van bedrijfsstrategieën. PR-professionals moeten consumenten de kans geven om mee te doen aan deze maatschappelijk verantwoorde inspanningen, of het nu een kans is om hun tijd te besteden of geld te doneren. Millennials zullen eerder betrokkenheid tonen zijn bij deze bedrijven en loyale consumenten worden.
3. Slimme aanwezigheid op sociale media
Millennials zijn pro's in het bouwen van hun eigen online persona’s. Daarom verwachten ze dat merken hetzelfde doen. PR-professionals kunnen sociale media gebruiken om hun MVO-verhaal te delen op de platformen waar millennials al betrokken zijn. Gebruik video's, fotografie met hoge resolutie en aangepaste afbeeldingen om je inspanningen te laten zien. Definieer een oprechte, herkenbare toon die een gesprek met millennials creëert in plaats van tégen hen te praten. En neem de tijd om te zien welke millennial-consumenten berichten plaatsen. Je kunt inzicht krijgen in de sociale kwesties die ze bezig houden waarmee je de gelegenheid creëert om voor die kwesties te pleiten en er een eerlijke discussies over te beginnen. Op die manier kun je blijk geven van oprechte zorg voor het verbeteren van de samenleving en word je een bedrijf dat de moeite waard is voor millennials om te ondersteunen.
Loopt jouw organisatie al voorop bij de inzet van social media? Als het antwoord nee is dan is dit het moment om aan de slag te gaan met social listening en social media monitoring! Ga het gesprek aan met LexisNexis hiervoor en neem contact op.