
Zijn uw managers, klanten of andere stakeholders in paniek vanwege iets dat ze op social media hebben gelezen? Iets dat uiteindelijk niet waar bleek te zijn? En heeft u de kwestie extra moeten onderzoeken om alles weer te sussen
In dat geval bent u niet de enige.
Volgens een Newsweek-artikel, Trolls, Bots and Fake News: The Dark and Mysterious World of Social Media Manipulation, kunnen'nepaccounts die zich voordoen als echte personen soms wel 1.000 social-mediaposts per dag produceren.' En nepnieuws kan over alles gaan: over kandidaten, managers, regio's, bedrijven en zelfs hele bedrijfssectoren. Hoe kunt u als onderzoeksexpert bepalen wat echt is en uw aandacht verdient, en wat niet echt en uiteindelijk slechts ruis is? Zoals ze wel eens zeggen: de aanval is de beste verdediging. En één van de meest effectieve manieren om de impact van onjuiste of misleidende social-mediaberichten te beperken is om uw interne en externe stakeholders voortdurend te voorzien van betrouwbaar, feitelijk en goed georganiseerd onderzoek.
Stap 1: Stel een plan op en communiceer dit met uw stakeholders
U bent altijd met onderzoek bezig, en dus kunt u van de gelegenheid gebruikmaken om een onderzoeksplan op te stellen en te communiceren met uw stakeholders. Op deze manier krijgt u waardering voor uw werk en kunt u iedereen laten weten dat u de kwesties, sectoren en trends die zij het belangrijkste vinden op de voet volgt. Verspreidt u regelmatig onderzoeks- en nieuwsverslagen? Zijn deze verslagen ingedeeld in strategische inzichten, zodat ze gemakkelijk te lezen zijn? Brengt u deze inzichten persoonlijk over om het vertrouwen in de informatie die u verstrekt en de waarde die u toevoegt te vergroten? Als u zich consistent, georganiseerd en zichtbaar opstelt ten opzichte van uw stakeholders bent u de volgende social-mediacrisis altijd een stap voor.
Stap 2: Aangepaste meldingen instellen
Eén van de redenen dat social media zo aantrekkelijk zijn, is dat informatie hier heel snel verspreid wordt. U wordt voortdurend op de hoogte gehouden en kijkt soms zelfs met spanning uit naar de volgende tweet, post of afbeelding. U kunt hier gebruik van maken door meldingen in te stellen die u direct wijzen op veranderingen of updates die gevolgen kunnen hebben voor uw klanten. Een onderzoekspartner zoals LexisNexis biedt u de mogelijkheid om maandelijkse of dagelijkse meldingen in te stellen, zodat u altijd als eerste op de hoogte bent van alles wat uw klanten moeten weten.
Stap 3: Vertrouw op uw content
Bij social media bent u vaak niet zeker wie of wat de oorspronkelijke bron is. Zorg ervoor dat u uw klanten voorziet van content die begrijpelijk en overzichtelijk is, en die uit betrouwbare bronnen komt. Door te investeren in een onderzoeksoplossing zoals Nexis krijgt u niet alleen toegang tot gerenommeerde nieuwsbronnen, u ontvangt ook meer relevante content – internationaal en lokaal, eenvoudig doorzoekbaar en met een retentie van meer dan vijf jaar. Het resultaat? De betrouwbare informatie die u nodig heeft om de waarheid te onderscheiden van de volgende social-mediahype. Een andere mogelijkheid is het inzetten van social media monitoring.
Als u deze stappen combineert in uw onderzoeksprotocol beschikt u over feitelijke, betrouwbare en praktische inzichten die u kunt gebruiken om iedere social-mediacrisis te trotseren. En zo zorgt u ervoor dat uw klanten bij u aankloppen voor hun informatie, in plaats van bij een social-mediabron die misschien niet eens echt bestaat.
- Last van obstakels in uw onderzoek? Neem vandaag nog contact op met een expert en stel een plan op om deze obstakels te elimineren en echte resultaten te boeken