paniek op social media beperken

28 Nov 2019 11:03 am


Laptop met nieuwsaankondiging

Zijn uw managers, klanten of andere stakeholders in paniek vanwege iets dat ze op social media hebben gelezen? Iets dat uiteindelijk niet waar bleek te zijn? En heeft u de kwestie extra moeten onderzoeken om alles weer te sussen

In dat geval bent u niet de enige.

Volgens een Newsweek-artikel, Trolls, Bots and Fake News:  The Dark and Mysterious World of Social Media Manipulation, kunnen'nepaccounts die zich voordoen als echte personen soms wel 1.000 social-mediaposts per dag produceren.' En nepnieuws kan over alles gaan: over kandidaten, managers, regio's, bedrijven en zelfs hele bedrijfssectoren. Hoe kunt u als onderzoeksexpert bepalen wat echt is en uw aandacht verdient, en wat niet echt en uiteindelijk slechts ruis is? Zoals ze wel eens zeggen: de aanval is de beste verdediging. En één van de meest effectieve manieren om de impact van onjuiste of misleidende social-mediaberichten te beperken is om uw interne en externe stakeholders voortdurend te voorzien van betrouwbaar, feitelijk en goed georganiseerd onderzoek.

Stap 1:  Stel een plan op en communiceer dit met uw stakeholders


U bent altijd met onderzoek bezig, en dus kunt u van de gelegenheid gebruikmaken om een onderzoeksplan op te stellen en te communiceren met uw stakeholders. Op deze manier krijgt u waardering voor uw werk en kunt u iedereen laten weten dat u de kwesties, sectoren en trends die zij het belangrijkste vinden op de voet volgt. Verspreidt u regelmatig onderzoeks- en nieuwsverslagen? Zijn deze verslagen ingedeeld in strategische inzichten, zodat ze gemakkelijk te lezen zijn? Brengt u deze inzichten persoonlijk over om het vertrouwen in de informatie die u verstrekt en de waarde die u toevoegt te vergroten? Als u zich consistent, georganiseerd en zichtbaar opstelt ten opzichte van uw stakeholders bent u de volgende social-mediacrisis altijd een stap voor.

Stap 2: Aangepaste meldingen instellen


Eén van de redenen dat social media zo aantrekkelijk zijn, is dat informatie hier heel snel verspreid wordt. U wordt voortdurend op de hoogte gehouden en kijkt soms zelfs met spanning uit naar de volgende tweet, post of afbeelding. U kunt hier gebruik van maken door meldingen in te stellen die u direct wijzen op veranderingen of updates die gevolgen kunnen hebben voor uw klanten. Een onderzoekspartner zoals LexisNexis biedt u de mogelijkheid om maandelijkse of dagelijkse meldingen in te stellen, zodat u altijd als eerste op de hoogte bent van alles wat uw klanten moeten weten.

Stap 3:  Vertrouw op uw content


Bij social media bent u vaak niet zeker wie of wat de oorspronkelijke bron is. Zorg ervoor dat u uw klanten voorziet van content die begrijpelijk en overzichtelijk is, en die uit betrouwbare bronnen komt. Door te investeren in een onderzoeksoplossing zoals Nexis krijgt u niet alleen toegang tot gerenommeerde nieuwsbronnen, u ontvangt ook meer relevante content – internationaal en lokaal, eenvoudig doorzoekbaar en met een retentie van meer dan vijf jaar. Het resultaat? De betrouwbare informatie die u nodig heeft om de waarheid te onderscheiden van de volgende social-mediahype. Een andere mogelijkheid is het inzetten van social media monitoring.

Als u deze stappen combineert in uw onderzoeksprotocol beschikt u over feitelijke, betrouwbare en praktische inzichten die u kunt gebruiken om iedere social-mediacrisis te trotseren. En zo zorgt u ervoor dat uw klanten bij u aankloppen voor hun informatie, in plaats van bij een social-mediabron die misschien niet eens echt bestaat.

  • Last van obstakels in uw onderzoek? Neem vandaag nog contact op met een expert en stel een plan op om deze obstakels te elimineren en echte resultaten te boeken
Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs