Elk bedrijf, of het nu om een non profit organisatie gaat of om multinational, heeft een doelgroep. Het is de taak van de afdeling branding om een boodschap te ontwikkelen die deze doelgroep aan spreekt. Een persona kan hierbij een handig instrument zijn.
Eerder gaven we al enkele tips over hoe je onderzoek kunt inzetten om een persona te maken maar het is zo belangrijk dat we nog 5 extra tips hebben!
1. Laat je persona een persoonlijkheids quiz doen!
We kennen ze allemaal: de quiz in een tijdschrift die je vertelt of je een optimist of pessimist bent of op welke beroemd persoon je het meest lijkt. Je kunt details toevoegen aan je persona door te bedenken welke antwoorden zij zouden geven en zo een persoonlijkheid maken van je persona.
2. Houd het echt
Dit klinkt wellicht als tegenstrijdig advies omdat je een fictief persoon aan het bedenken bent maar hoe ‘echter’ je persona hoe beter. En met echt bedoelen we dat de persona herkenbaar is en niet te extreem. Het is niet geloofwaardig dat een persona briljant is, veel geld verdiend, knap is en ook nog eens grappig. Veel mensen zullen zich hier dan ook niet in herkennen en dus is zo’n persona niet representatief.
3. Geef je persona een naam
Ben je klaar, geef je persona dan een naam om het echt af te maken. Je kunt zelfs nog een toevoeging doen op de naam om te onderschrijven wat het meest belangrijk is voor je persona, zoals ‘perfectionistische Peter’.
4. Doe het niet alleen
Bij het maken van een persona maak je constant keuzes. Veel van die keuzes zijn niet objectief. Als je moet kiezen voor een hobby voor jouw persona en je speelt zelf tennis, kies je hier dan niet eerder voor dan voor dansen, als dat iets is waar je geen interesse in hebt? Vraag daarom anderen om mee te denken en geef ze invloed om ook keuzes te maken.
5. Maak af en toe nog aanpassingen
Merken veranderen en daarmee ook je doelgroep en je persona. Zie het persona daarom niet iets dat je een keer maakt en daarna nooit meer verandert. Ontwikkelingen in de maatschappij en nieuwe trends kunnen ook invloed hebben op eigenschappen die je hebt vastgesteld voor je persona. Volg dus goed wat er om je heen gebeurt en vraag je af of dit ook effect kan hebben op je persona en of het dus tijd is om deze aan te passen.
Wilt u meer weten over de toegevoegde waarde van betrouwbaar onderzoek? Bekijk dan hier welke oplossingen wij bieden.