5 tips voor het delen van nieuws tijdens een crisis

27 Apr 2020 10:53 am

Of er nou een wereldwijde crisis aan de gang is, zoals Covid-19, of een bedrijfscrisis, het tonen van leiderschap en het delen van nieuws met collega’s tijdens een crisis is cruciaal. Echter, dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een crisis ontwikkeld zich vaak snel en onvoorspelbaar. In dit blog geven we vijf tips voor het efficiënt delen van nuttig nieuws in tijden van crisis.

1.            Handel snel maar niet te snel

Een crisis gaat altijd gepaard met een bepaalde vorm van urgentie. Het is dus belangrijk om nieuws met een bepaalde snelheid te delen, maar het is ook belangrijk om rust te nemen en te checken of de informatie die tot je komt juist en betrouwbaar is. Dit om de verspreiding van fake news tegen te gaan.

2.            Breng het anders

Het sturen van een mail of e-nieuwsbrief specifiek op de crisis gericht helpt bij het trekken van aandacht, ook al wordt er altijd al nieuws binnen het bedrijf gedeeld. Daarnaast is het handig om een nieuw communicatiemiddel te gebruiken specifiek voor het delen van crisis informatie. Een voorbeeld is een gebruiksvriendelijke tool zoals Nexis Newsdesk die het gemakkelijk maakt om snel nieuws te delen via alerts, nieuwsbrieven en RSS feeds.

3.            Deel genoeg, maar niet te veel

Voorkom een overmaat aan delen tijdens een crisis. Het nieuws moet gebaseerd zijn op kwaliteit, niet kwantiteit. Natuurlijk zijn veel nieuwsthema’s interessant en is er voor alles wel een publiek, maar het is niet altijd nodig om alles aan te bieden.

4.            Vertel feiten, vat samen en analyseer

Alleen het delen van nieuws is al relevant tijdens een crisis maar door de volgende 2 stappen wordt er nog meer significante waarde toegevoegd. Vat als eerst alle belangrijke punten samen en benoem de belangrijkste punten voor jouw organisatie. Analyseer daarna wat je deelt en benoem opvallende trends en patronen. Newsdesk heeft verschillende visualisatie tools om dit te doen

5.            Neem na de crisis een pauze, maar maak eerst een wrap-up versie

Maak een samenvatting van al het nieuws, van het begin tot het eind, wanneer de crisis over is. Let hierbij op het bereik, het sentiment en de geografische spreiding. Voeg hierbij bijvoorbeeld geleerde lessen en tips voor eventuele volgende crisissen toe. Zo kun je hier altijd op terug vallen voor een volgend crisismoment, want geloof ons: die zullen er altijd weer zijn!

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs