Gebruik deze knop om te wisselen tussen donkere en lichte modus.

5 weetjes over de Formule 1 Dutch Grand Prix

Nederlandse autosport liefhebbers keken er reikhalzend naar uit: de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix die op 3 mei zou plaatsvinden in Zandvoort. Maar door het Coronavirus is de wedstrijd (voorlopig?) uitgesteld. Is dit alleen maar negatief voor het evenement en de betrokken sponsoren? Misschien niet. Met behulp van onze media-analyse tool Nexis Newsdesk analyseerden wij de berichtgeving in de afgelopen periode rondom de Dutch Grand Prix. Hieronder delen wij 5 weetjes die hieruit naar voren kwamen.

1 - Discussie: gaat het door of niet?  

In internationale media was er vooral veel discussie rondom het uitstel van of het afzeggen van Formule 1 races. Vooral sinds half maart werd er druk gespeculeerd.

2–In mei 2019 was er de meeste aandacht voor de Dutch GP  

In Nederlandse media was er in mei 2019 de meeste aandacht voor de Dutch GP. Dat is niet zo vreemd want dit was de periode van de aankondiging dat de wedstrijd na 35 jaar terug zou komen naar Zandvoort.

De toon van de berichtgeving kan worden uitgesplitst naar “sentiment”; van positief (groen), naar neutraal (grijs) tot negatief (rood).

De Telegraaf bereikte de meeste lezers met hun positieve verslaggeving over de ‘terugkomst’ van de Formule 1 in Zandvoort. Volgens Metro.be kon het akkoord getekend worden mede dankzij de sponsors, waaronder titelsponsor Heineken. Algemeen Dagblad laat ook tegengas horen van lezers evenals de zorgen van de NS betreft de treinverbinding naar Zandvoort.

De positieve piek wordt ook gevoed door de aankondiging dat Ziggo de Formule 1 Dutch Grand Prix in Zandvoort voor heel Nederland gratis beschikbaar maakt. Het nieuws wordt door het Algemeen Dagblad en meerdere lokale dagbladen verspreid (b.v. BN de Stem en het Brabants Dagblad).

Een piek in de berichtgeving werd ook veroorzaakt door de Jumbo Racedagen (18 en 19 mei 2019). Deze lagen onder vuur van milieuorganisaties als Stichting Duinbehoud en Rust bij de Kust, wegens de helikoptervluchten. Lokale dagbladen, waaronder het NoordHollands Dagblad verhaalden ook van een baanofficial van Circuit Zandvoort die uit de bocht vloog door dreigementen te uiten naar aanleiding van bezwaren van diverse mensen en instanties tegen de helikoptervluchten.

De Telegraaf schilderde het weekend af als een familiefestijn en merkte zijdelings op dat het uiteindelijke evenement beter iets kan dimmen omdat er anders meer bezoekers zouden komen opdagen dan men gezien de capaciteit zou kunnen verwerken. In de lokale dagbladen, zoals het NoordHollands Dagblad, werden de racedagen juist neergezet als "een mooie repetitie voor de drukte die volgend jaar wordt verwacht”.

3 – Niet Heineken, maar Jumbo krijgt de meeste aandacht in de Nederlandse media  

Dit is een overzicht van hoe de Top-10 sponsors in het nieuws zijn geweest.

Ondanks dat Heineken titelsponsor is, krijgt sponsor Jumbo de meeste aandacht in geprinte en online media, met name dankzij de racedagen (60% van de artikelen). Voor beide sponsors is het bereik van de positieve en neutrale artikelen beduidend hoger dan voor de negatieve artikelen.

4 – Wie heeft de grootste Corporate message uptake?  

Opvallend is ook het bereik in de media van ‘event supplier’ Mammoet: 41% van de 20 artikelen die Mammoet noemt, noemt of citeert ook één van de vertegenwoordigers van het bedrijf. Hiermee genereert Mammoet, als internationale aanbieder van specialistische transport- en hijsdiensten, een grotere “corporate message uptake” dan bijvoorbeeld Heineken en Jumbo.

5 - Telegraaf en Twitter-influencers geven meeste bekendheid aan Dutch GP

Nieuws over de Dutch Grand Prix in Zandvoort bereikt verreweg het grootste aantal mensen in Nederland via de Telegraaf (de oranje punt). Desalniettemin is het opvallend hoeveel artikelen, de blauwe balken, verschenen in de regionale pers.

In de sociale media is Twitter het dominante medium. De drie Nederlandse top influencers zijn daarbij Formule1RSS, Jack26213047 en Dennis #RedBull#STR. Samen bereiken zij 3% van de in totaal 3.4k posts op Twitter.

Negatieve berichten van Formule1RSS relateren het uitstel en mogelijke afstel van het evenement. Jack’s berichten presenteren een mix van humor en een politieke kijk op het evenement. Dennis’ positieve berichten reflecteren zijn enthousiasme betreft de GP.

Twitter: dit zijn de Nederlandse top-influencers

Bent u ook zoek naar een media-analyse van uw organisatie, product of merk?

Aan de hand van dit overzicht kunt u zien hoe veel informatie er verzameld kan worden aan de hand van een media-analyse. Met Nexis® Media Intelligence Research Analytics verdiept u de inzichten uit uw mediadekking. Ons deskundige team van analisten biedt nieuwsbrieven op maat en maakt uitgebreide analyserapportages. Meer weten? Vul dan onderstaande formulier in.

Neem contact met ons op

E-mail: support@lexisnexis.eu
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456