Waarom AI het verschil maakt voor banken

31 Aug 2021 9:17 am

Waarom AI het verschil maakt voor banken

Geconfronteerd met een snel veranderende en steeds competitievere zakelijke omgeving, moeten gevestigde bedrijven zich aanpassen aan nieuwe innovaties. Tegenwoordig zijn data en technologie de drijvende kracht achter bedrijfstransformatie in elke sector over de hele wereld. Het negeren van de innovatieve kracht van technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), machine learning (ML) en big data-analyse kan  leiden tot een concurrentienadeel voor veel bedrijven. Jamie Dimon, CEO van JP Morgan, voorspelde dit onlangs met een scherpe waarschuwing: "Ik verwacht een zeer, zeer zware, meedogenloze concurrentie in de komende 10 jaar."

Nu het decennium van AI in volle gang is, lopen bedrijven het risico verouderd te raken en voorbijgestreefd te worden door startende concurrenten als ze AI-technologieën niet omarmen om hun bedrijfsvoering te verbeteren. Dit geldt met name voor de bankensector, waarvan de gevestigde spelers te maken hebben met verhoogde concurrentie van niet-traditionele FinTech-bedrijven

Het antwoord van banken

Een recent Deloitte-rapport benadrukt de noodzaak voor banken om zich te concentreren op AI-verbeterde technologieën en data-analysemethoden. De meer traditionele zakelijke benadering die veel banken tot voor kort hebben getoond, wordt steeds meer verstoord door nieuwkomers die de vraag van klanten transformeren naar directe en digitale betaalmethoden. Banken zouden dan ook AI-versterkte analyse moeten omarmen om de omvang van toegankelijke klantgegevens te benutten om hun bedrijfsactiviteiten te optimaliseren.

Grote banken en andere legacy-bedrijven doen er niet goed aan als ze denken dat ze eenvoudigweg een start-upbenadering van AI-technologieën kunnen repliceren.

Deze banken maken AI al een prioriteit

Banken sluiten zich steeds vaker aan bij de wereldwijde beweging naar het omarmen van AI-versterkte technologieën om de vraag van de consument beter te begrijpen en de veerkracht van hun bedrijf te verbeteren. Meest recentelijk hebben drie grote banken al wereldwijd de krantenkoppen gehaald door van AI een prioriteit te maken:

  • In mei lanceerde de Commonwealth Bank of Australia, de grootste bank van het land, een joint venture met een data-analysebedrijf om klanten betere data-inzichten te bieden en besluitvormingsprocessen te automatiseren.
  • In juni voltooide de Amerikaanse investeringsgigant JP Morgan Chase zijn derde FinTech-acquisitie in het afgelopen jaar om een ESG-investeringsplatform (Environmental, Social en Governance) te verwerven dat gespecialiseerd is in het combineren van verbeterde analyses met gepersonaliseerde investeringsmogelijkheden.
  • Eveneens in juni kondigde Deutsche Bank een nieuwe samenwerking aan met de Amerikaanse Fintech-krachtpatser Oracle om het digitale transformatieproces van de bank te versnellen.

Deze initiatieven effenen duidelijk de weg voor verdere AI-gedreven innovatie in de komende jaren. Om legacy-bedrijven hun marktleiderspositie te laten behouden, is het noodzakelijk om een pad te volgen dat is gebaseerd op inzichten uit AI en big data. Anders lopen ze het risico achterop te raken bij die nieuwe concurrenten die vanaf de eerste dag AI, ML en big data hebben omarmd.

Hoe staat het met de AI-initiatieven in jouw organisatie? Wist je dat LexisNexis je kan helpen hierbij? Neem eens contact op, we vertellen je graag meer!

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs