Big data voor banken

23 Aug 2021 11:34 am

Big data voor banken

Big data stelt banken in staat om nieuwe niveaus van innovatie te bereiken. Het toepassen van big data-analyse op hoogwaardige datasets garandeert de waarde en relevantie van producten waar klanten naar op zoek zijn. Toch benutten veel banken het potentieel van big data-technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) nog niet ten volle. Dit kan mogelijk de financiële prestaties en reputatie van een bedrijf aanzienlijk schaden.

Bankieren in de 21e eeuw

Zoals veel industrieën in de wereldeconomie, is de banksector de afgelopen decennia onderhevig geweest aan ingrijpende veranderingen. Waar klantrelaties vroeger direct in een filiaal plaatsvonden, is het klantcontact steeds meer online gegaan. Dit heeft niet alleen de data en informatie waar banken toegang toe hebben veranderd, maar ook de ervaring van klanten zelf, die nu vaak kunnen profiteren van de diensten van een bank over de hele wereld en dat 24 uur per dag.

Door middel van big data-technologieën hebben banken de kans gegrepen om te leren van het gedrag van hun klanten en de potentiële voordelen van AI-verbeterde technologieën volledig te omarmen. Zo is de Nederlandse multinational Rabobank in 2011 begonnen met het omarmen van een datagedreven aanpak. Dit heeft er al toe geleid dat meer dan 100 AI-initiatieven succesvol zijn afgerond op het gebied van onder meer klantbeleving en risicomanagement.

Hoe banken kunnen profiteren van big data

Tegenwoordig beginnen de meeste banken in ieder geval het potentiële voordeel te begrijpen dat big data voor hun bedrijf kan opleveren. Naarmate AI-technologieën zich gestaag ontwikkelen, groeien de use-cases voor big data-toepassingen in de banksector met de dag. Voor sommige toepassingen is big data al onmisbaar gebleken voor banken, zoals:

  • Naleving van regelgeving. Geconfronteerd met een steeds groeiende en snelle wereldeconomie, moeten banken en andere financiële instellingen op de hoogte blijven van mogelijke wijzigingen in de regelgeving, nieuwe sancties en PEP's die van invloed kunnen zijn op hun nalevingsbeheer. AI-versterkte due diligence en voortdurende monitoringtechnologieën bieden bedrijven de mogelijkheid om hun bedrijf te beschermen tegen mogelijke valkuilen van regelgeving en reputatie als gevolg van tekortkomingen in de naleving.
  • Risicobeoordeling. Tegenwoordig voeren banken steeds meer taken uit voor een internationaal klantenbestand. In combinatie met het 24/7 karakter van de wereldeconomie leiden deze factoren vaak tot een verhoogde blootstelling aan risico's van derden, onder meer van leveranciers en klanten. Dit geldt met name als het gaat om het identificeren van Politically Exposed Persons (PEP's) en het op de hoogte blijven van de meest recente internationale sanctielijsten. Doorlopende monitoringtools die kritieke gegevensbronnen over PEP's en sancties analyseren, kunnen banken helpen deze risico's effectief te beperken.
  • Klantrelatiebeheer. Klanten worden zich steeds meer bewust van hun potentiële macht als het gaat om het aanpassen en veranderen van de producten van een bedrijf. Door gepersonaliseerde feedbackmogelijkheden en een bredere benadering van het analyseren van het publieke sentiment, kunnen banken hun producten verbeteren en aanpassen. Hierbij spelen bronnen als social media, nieuws of online blogs een belangrijke rol.
  • Klantanalyse. Met de groeiende toegang tot gegevens over de inkomsten en uitgaven van klanten kunnen banken weloverwogen beslissingen nemen over mogelijke kredietverlengingen, risicobeoordelingen en beslissen of de klant geïnteresseerd kan zijn in investeringsmogelijkheden. AI-verbeterde technologieën kunnen banken ondersteunen bij het analyseren van deze datasets en helpen om de juiste conclusies te trekken.

De conclusie: hoewel big data eindelijk wat grip krijgt in de banksector, zal investeren in deze nieuwe technologieën alleen waarde opleveren als organisaties ook toegang hebben tot relevante datasets van zowel interne als externe bronnen. Wist je dat LexisNexis hier bij kan helpen? Neem contact met ons op en vraag ons naar onze datasets en oplossingen voor banken en verzekeraars.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs