Content marketing ideeën

10 May 2021 10:11 am

Hoe media monitoring helpt bij het genereren van ideeën voor content marketing

Veel communicatie professionals brengen het grootste deel van hun dag door met het voeden van het 'Content Beast'. Dat is het vraatzuchtige wezen dat een schijnbaar eindeloze voorraad sociale media en blogposts, e-nieuwsbrieven, whitepapers, jaarverslagen en meer eist. Het vinden van de juiste onderwerpen voor zo’n nieuwe whitepaper of blog - om nog maar te zwijgen van de tijd om ze te schrijven - is een constante uitdaging. Heb je wel eens gedacht aan mediamonitoring om te helpen bij het genereren van ideeën? We lichten hier enkele opties uit, doe er je voordeel mee!

1. Vier - of weerleg - het nieuws van de dag

Het delen van actuele en relevante nieuwsberichten uit jouw branche via sociale media is natuurlijk niet nieuw. Maar om meerwaarde toe te voegen, kun je overwegen een blog of LinkedIn-bericht te maken met een toegevoegde mening of commentaar, afkomstig van jou of een collega. Dit soort inhoud kan vooral populair worden als je een alternatief of onverwacht standpunt geeft over een trending nieuwsitem.

2. Ontdek je volgende gastbijdrager

Zoek tijdens het monitoren van media naar fascinerende experts en opinieleiders die een inhoudspartner voor jouw bedrijf kunnen zijn. Overweeg hen uit te nodigen om een inhoudelijke bijdrage te leveren aan je nieuwsbrief, blog of podcast.

3. Schakel de concurrentie in

Slimme communicatie professionals houden de berichtgeving in de media over hun concurrenten in de gaten. Het is niet alleen nuttig maar het kan ook een aantal geweldige ideeën opleveren voor relevante onderwerpen om over te schrijven. Doet jouw concurrentie bijvoorbeeld beweringen over hun producten of diensten waarvan je denkt dat deze "onvolledig" zijn, sla dan terug en schrijf een blog of social post die de kwestie verduidelijkt. Gebruik een titel als ‘Laten we de feiten op een rijtje krijgen'. Daarin hoef je natuurlijk niet de naam van je concurrent te gebruiken, slimmer lezers snappen het toch wel!

4.Vergelijk en brengt contrast aan

Vrijwel elke branche heeft een veelvoorkomend probleem waar iedereen het steeds over heeft. Een mediamonitoring oplossing kan helpen om een dergelijk onderwerp te identificeren. Overweeg vervolgens om een paar verschillende nieuwsitems over de kwestie te verzamelen. Je kunt een blogpost of een whitepaper schrijven waarin het probleem en verschillende oplossingen worden vergeleken. Wees ook niet bang om ter afsluiting ook je eigen mening toe te voegen of wellicht heeft jouw organisatie een product dat je kunt noemen dat kan helpen bij het oplossen van het probleem.

Media monitoring met Newsdesk

Een voorbeeld van een mediamonitoring oplossing is Nexis Newsdesk. In de database die wordt gebruikt voor Newsdesk vind je o.a. alle regionale en landelijke uitgaven van de twee grootste uitgevers in Nederland: DPG en Mediahuis. Prominente titels van deze uitgevers zijn bijvoorbeeld de Volkskrant, de Telegraaf en het AD. Maar ook internationale bronnen zijn goed vertegenwoordigd in de database van Newsdesk.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs