Daarom is media intelligence belangrijk

02 Jul 2021 2:48 pm

De kracht van media intelligence

Waarom is media intelligence belangrijk? Nou, omdat data nooit slaapt en het aanbod van content steeds blijft groeien. In maart 2021 bereikte het internet meer dan 60% van de mensen, twee keer zoveel als tien jaar geleden.

Op het publiek gerichte platforms voor het produceren van content, met name sociale media, zien ook een enorme toename van de activiteit. Elke minuut ziet Reddit dat meer dan 479.000 mensen zich bezighouden met een vorm van content en YouTube-gebruikers uploaden in die tijd 500 uur aan video. Maar het gaat niet alleen om sociale media. Eén van de talloze voorbeelden: Investopedia merkt op dat er elke dag gemiddeld zo'n 500 tot 1.000 persberichten worden uitgegeven.

Ook jouw organisatie kan genoemd worden in deze content. Maar hoe kun je dat ooit zeker weten? En hoe kun je deel uitmaken van of invloed uitoefenen op de aard van de gesprekken die gevoerd worden? Dat is de rol van media intelligence (MI).
Media intelligence helpt jou door een overweldigende hoeveelheid inhoud te doorzoeken en deze te begrijpen. Zonder MI loop je het risico in het ongewisse te blijven, misschien overrompeld te worden of een geweldige kans voor jouw merk mis te lopen.

Voorbeelden van media intelligence

Dit zijn enkele manieren waarop je je merk kunt beschermen door de inzet van media intelligence:

  • Sentiment monitoren. Blijf op de hoogte van wat anderen over jouw merk zeggen. Profiteer van gepersonaliseerde zoekopdrachten en waarschuwingen om direct te weten wanneer jouw bedrijfsnaam wordt genoemd - en of de context positief of negatief is.
  • Benchmark. Vergelijk jouw merk of organisatie met die van collega's en concurrenten. Welke mediabronnen vermelden jouw merk? En welke schrijven juist over jouw concurrenten en wat schrijven ze dan?
  • Snel reageren. Door berichtgeving over jouw merk pro-actief in de gaten te houden, kun je crisissituaties snel beperken. Spoor negatief commentaar op en smoor het in de kiem. Reageer op negatieve feedback of opmerkingen op sociale media.
  • Vier successen. Positieve berichtgeving van influencers, branchemedia en andere bronnen kun je gebruiken om de perceptie van jouw organisatie bij klanten, concurrenten en binnen de branche te beïnvloeden.
  • Houd de concurrentie in de gaten. MI helpt bij het bewaken van belangrijke trefwoorden, namen van concurrenten en branchetermen om tussen de regels door te lezen en te anticiperen op de volgende stap van jouw concurrenten: marktverschuivingen, productlanceringen, strategische partnerschappen of zakelijke kansen.
  • Neem beslissingen op basis van feiten, niet op gevoelens. Je hebt misschien een voorgevoel over trending onderwerpen of nieuwe kansen voor jouw bedrijf, maar soms kunnen die vermoedens hol zijn. MI stelt je in staat om mediatrends te herkennen en, ook belangrijk, je kunt erop vertrouwen dat deze strategieën zijn gebaseerd op geavanceerde en degelijke analyses.

Daarom is investeren in MI zo'n slimme zet voor elk merk dat op zoek is naar een voorsprong. En als het gaat om MI-oplossingen, is er geen enkele slimmer en in het algemeen beter dan Newsdesk, de vijfvoudig winnaar van de CODiE-prijs voor de beste oplossing voor het zoeken en ontdekken van inhoud.

Met Nexis Newsdesk™ kun je monitoring automatiseren om zo te zoeken naar vermeldingen van jouw merk, product of campagne. Newsdesk checkt elke dag miljoenen nieuwsartikelen, online berichten en sociale vermeldingen. Deze manier van monitoring stelt je in staat snel actie te ondernemen wanneer er negatief commentaar losbarst, waardoor je de mogelijkheid hebt om de situatie te verzachten en mogelijk tegenstanders in supporters te veranderen.

Vraag nu een vrijblijvende demo aan via het formulier!

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs