De groei van KI en de gevolgen voor marketing en sales

30 Jul 2021 10:41 am

Het decennium van kunstmatige intelligentie is begonnen: wat kunnen we verwachten?

Kunstmatige intelligentie (KI of AI) wordt een absolute gamechanger voor de wereldeconomie. Een recent PwC-rapport laat zien hoeveel potentiële AI- technologieën in de 10 jaar een rol gaan spelen. De voorspelde enorme groei van AI-technologieën bevat ook cruciale lessen voor elk bedrijf dat zich richt op PR, marketing en verkoop. Dit zijn de belangrijkste lessen uit het rapport.

KI zet productiviteit in een stroomversnelling

Technologie die gebruikmaakt van KI is de afgelopen jaren explosief gestegen. Deze instrumenten bevinden zich echter nog steeds in een vroeg stadium van hun ontwikkeling en hebben hun volledige potentieel niet laten zien. KI heeft alle bedrijfssectoren en zelfs de samenleving als geheel al substantieel veranderd. Of we het nu hebben over kunstmatige assistenten zoals Apple's Siri en Microsoft's Corona, of door COVID-19 beïnvloede KI-verbeteringen om wereldwijde toeleveringsketens te beschermen tegen verdere verstoringen, AI-technologie is overal en is hier om te blijven.

Het PwC-rapport, getiteld ‘Global Artificial Intelligence Study: Exploiting the AI Revolution’, evalueert de impact van KI op alle sectoren in het komende decennium. Het stelt vast dat de wereldwijde KI-markt nieuwe maatstaven zal blijven stellen voor wereldwijde productiviteit. Als gevolg van het versnellen van AI-technologie-innovaties zal het wereldwijde BBP (bruto binnenlands product) tot 2030 met 14% toenemen. Dit zal ongeveer $ 15,7 biljoen toevoegen aan het wereldwijde BBP. Dit zijn de drie belangrijkste factoren die de toenemende economische impact van AI zullen verklaren:

  • De automatisering van bedrijfsprocessen, zoals het toenemend gebruik van robots en autonome voertuigen, zal leiden tot substantiële productiviteitswinsten.
  • AI-assistentie zal in veel gevallen ervoor zorgen dat werknemers meer tijd hebben voor ander soort werken en dan ook de productiviteit zal verhogen.
  • De beschikbaarheid van meer gepersonaliseerde en hoogwaardigere AI-versterkte producten zal de vraag van consumenten stimuleren.

De KI-kans voor marketing herkennen

Het rapport identificeert negen belangrijke sectoren die de grootste impact zullen ondervinden van de versnelling van KI-technologieën in dit decennium. Eén van deze belangrijke impactgebieden betreft PR, marketing en verkoop. Big data-analyse biedt bedrijven nu al substantiële inzichten en feedback over hun marketingstrategie en publieke percepties.

De succesvolle toepassing van KI-verbeterde technologieën hangt echter af van het verkrijgen van toegang tot de juiste gegevens uit de juiste bronnen en het toepassen van de juiste monitoringtools. Te vaak maken ongestructureerde datasets en een jungle van gegevens het een uitdaging om door de ruis te snijden en te identificeren wat echt telt. KI- tools kunnen bedrijven ondersteunen om het meeste uit hun marketingactiviteiten te halen door zich te concentreren op vier belangrijke aspecten:

  1. Merkinzicht verwerven
    Het bouwen van een merk gaat tegenwoordig over meer dan alleen een boodschap overbrengen. Consumenten verwachten van merken en bedrijven dat ze hen persoonlijk benaderen en een emotionele band opbouwen. Met KI-verbeterde technologieën kunnen bedrijven vaststellen welke waarden en gedragingen hun potentiële klanten aanspreken en kunnen ze helpen bij het formuleren van marketingcampagnes.
  2. Inzicht in jouw klanten
    Big data kan bedrijven ondersteunen bij het begrijpen en identificeren van de klantenreis en het besluitvormingsproces van de klant. Dit stelt marketeers in staat om vast te stellen welke factoren op welke manier van invloed kunnen zijn op klanten en kan de reputatie van een bedrijf helpen verbeteren.
  3. Concurrenten volgen
    Door nieuwsberichten, branche-informatie en andere relevante gegevens te analyseren, kunnen marketeers potentiële bedreigingen van concurrenten vaststellen en zijn ze beter voorbereid om te reageren. Big data kan ook helpen bij het verkrijgen van kritische inzichten in de sterke en zwakke punten en strategieën van concurrenten.
  4. Voorspellen van de toekomst
    Door voorspellende analyses toe te passen via een combinatie van interne datasets, samengestelde datasets en openbaar beschikbare datasets met ondersteuning van KI-verbeterde data-analysetools, kan je jouw organisatie helpen bij het identificeren van opkomende trends voordat jouw concurrenten ze opmerken.

Hoe LexisNexis kan helpen

Bij LexisNexis zetten wij al langer KI in om onze oplossingen verder te ontwikkelen. Misschien kunnen we jou ook verder helpen, Bijvoorbeeld met een oplossing voor actieve media monitoring of het leveren van datasets die je kunt integreren in je eigen systeem. Meer weten?

Vul het formulier in of bel ons op +31 (0) 20 485 3456

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs