Onderzoek toont aan dat klanten, investeerders en andere belanghebbenden steeds meer aandacht hebben voor ESG-initiatieven van bedrijven. Om te weten of jouw inspanningen op het gebied van ESG gewaardeerd worden is media monitoring een belangrijke tool. In deze blog zetten we vijf stappen op een rij die je helpen een ESG-bewakingssysteem in te richten dat echt werkt.
Stap één: leveranciers
Het gedrag van leveranciers kan een aanzienlijke impact hebben op de bedrijven die ze bedienen. Als één van jouw leveranciers een slechte reputatie opbouwt, met name een die verband houdt met ESG-gerelateerde misstappen, kan door associatie ook jouw merk worden aangepast.
Een voorbeeld is de Samsung Galaxy Note 7, waarbij een issue ontstond met het mogelijk in brand vliegen van enkele van de nieuwe telefoonmodellen. Het probleem bleek defecte batterijen van een Samsung-leverancier te zijn. Hoewel Samsung de batterijen dus niet produceerde, werden ze toch verantwoordelijk gehouden. Het bedrijf kreeg te maken met boetes, rechtszaken en een kostbare productterugroeping, waardoor het merk werd aangetast.
Om een soortgelijk probleem te voorkomen, is het belangrijk om de dagelijkse berichtgeving van en over jouw belangrijkste leveranciers in de gaten te houden en te checken voor ESG-gerelateerde activiteiten.
Stap twee: partners
Ook de partnerorganisaties van jouw organisatie zouden een rol moeten spelen in jouw ESG-strategie. Werken met merken met compatibele ESG-doelen helpt potentiële conflicten te voorkomen en vergroot jouw inspanningen. Zie het als het tegenovergestelde van schuldgevoel door associatie door je te koesteren in de gloed van andermans prestaties.
Neem bijvoorbeeld de Coca-Cola Company. Ze hebben doelen gericht op het helpen van gemeenschappen over de hele wereld om duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken. Als gevolg hiervan is het bedrijf belangrijke partnerschappen aangegaan met non-profitorganisaties die zich inzetten voor duurzaamheidsinitiatieven. Het succes van deze non-profitorganisaties straalt positief af op Coca-Cola.
Door partners te volgen, kun je ook eventuele negatieve berichtgeving tijdig identificeren. De reikwijdte en aard van dit nieuws kunnen je helpen bepalen of jouw relatie met deze partner opnieuw moet worden geëvalueerd of moet worden beëindigd.
Stap drie: concurrenten
Elk bedrijf wordt vergeleken met zijn concurrenten, wat betekent dat het essentieel is om de ESG-gerelateerde dekking van jouw concurrenten in de gaten te houden.
Zo werd Ford onlangs geëerd voor zijn toonaangevende inspanningen op het gebied van duurzaamheid. Dit soort nieuws creëerde een kans voor de concurrenten van Ford om te reageren door hun eigen ESG-prestaties aan te prijzen, waardoor ze in de gunst bleven bij hun klanten en andere belanghebbenden.
Het monitoren van het ESG-nieuws van jouw concurrenten is ook nuttig als benchmarkingtool en als middel om vast te stellen wanneer jouw concurrenten tekort zijn geschoten, zodat je een soortgelijke fout kunt voorkomen.
Stap vier: jouw organisatie
Jouw ESG-monitoring moet niet alleen naar buiten kijken, maar ook naar binnen. Resoneren jouw ESG-gerelateerde kernboodschappen bij jouw doelgroepen? Worden er ESG-onderwerpen besproken die jouw bedrijf geen prioriteit geeft, maar wel zou moeten? Zijn jouw potentiële klanten en toekomstige partners zich wel bewust van de inspanningen van jouw bedrijf om de ESG-doelstellingen te behalen?
Vragen als deze zijn cruciaal om te beantwoorden en stellen jouw ESG-programma en bijbehorende communicatiestrategie in staat om te groeien en te evolueren.
Stap vijf: opkomend ESG-nieuws en -trends
Naast het monitoren van jouw eigen bedrijf, concurrenten, leveranciers en partners, helpt het ook om op de hoogte te blijven van algemeen ESG-nieuws en trends zoals ontwikkelingen in de toeleveringsketen of nieuwe wetgeving op staats- en federaal niveau.
President Joe Biden gebruikte bijvoorbeeld onlangs zijn eerste veto om een recente regel van het Amerikaanse ministerie van Arbeid over ESG-fondsen in 401(k)-plannen te handhaven. De verordening maakte een einde aan een eerdere verordening die werkgevers verbood om rekening te houden met ESG bij het beoordelen van waar ze moesten beleggen. Door op de hoogte te blijven van dit soort nieuws van over de hele wereld, kun je beter bepalen in welke richting de sociaal-politieke wind waait en wat dat voor jouw merk kan betekenen.
ESG-monitoring met Nexis Newsdesk
Met onze online media monitoring tool Newsdesk kun je efficient en eenvoudig al het nieuws over ESG in de media volgen. Vraag een afspraak aan via het formulier of probeer het 7 dagen gratis uit.