Q&A Yvette Turlings

31 Aug 2020 2:49 pm

Media intelligence is volop in beweging. Welke kant het precies opgaat, zal de toekomst uitwijzen, maar dankzij de combinatie van kennis, ervaring en expertise is LexisNexis overal klaar voor. We spreken met Segment Director Media Intelligence van LexisNexis, Yvette Turlings over mediamonitoring, trends en de waarde van betrouwbare data. “Wat ooit de knipselkrant was, is in rap tempo uitgegroeid tot een geavanceerde platform, waarmee een steeds groter wordende stroom aan berichten kan worden geanalyseerd. En het einde van de mogelijkheden is nog niet in zicht. Nog lang niet.”

Wat is media intelligence precies?

“Bij media intelligence draait het om het verzamelen, analyseren en visueel maken van alles wat er in de media wordt gezegd over een onderwerp, trend, persoon of organisatie om zo tot nieuwe inzichten te komen. Het ontsluiten van die informatie kan via een mediamonitoring-tool, dat met software informatie over het desbetreffende onderwerp uit diverse bronnen haalt. Dan kun je denken aan dagbladen, vakbladen en tijdschriften, en ook online media (websites), radio, televisie en social media. Vervolgens kun je met een media-intelligence tool analyses maken en de gevonden informatie visueel maken zodat je sneller conclusies kunt trekken. Bijvoorbeeld een word cloud met gerelateerde onderwerpen of een grafiek waarin je de berichtgeving over jouw organisatie gedurende een jaar kunt volgen.”

Er lijkt een toenemende behoefte te zijn aan geïntegreerde platforms die alle type media bieden, waarom is dit zo denk je?

“Dit is een van de trends die ik zie in het vak. Mediamonitoring via een platform dat maar een deel van de media meeneemt, geeft nooit een totaalbeeld. Dat is hetzelfde als autorijden met een deels afgeplakte voorruit. Daarom is er een groeiende behoefte aan platforms die alles in 1 bieden. Dit scheelt een organisaties tijd, want je zoekt niet op verschillende plekken maar media heeft ook invloed op elkaar, reageren op elkaar en zijn steeds meer verweven.”

Welke trends zie jij nog meer op het gebied van mediamonitoring?

“Ik zie dat ook het bedrijfsleven meer en meer de mogelijkheden van mediamonitoring ontdekt. Mediamonitoring werd voorheen vooral gebruikt binnen de vakgebieden pr, marketing en communicatie. Maar de inzetbaarheid van mediamonitoring is veel breder. Zo kan mediamonitoring de overheid perfect dienen om de publieke opinie rondom een bepaald onderwerp te meten en deze bevindingen te gebruiken bij de ontwikkeling van beleid. Daarnaast wordt het gebruikt bij crisismanagement of voor competitive intelligence, waarbij het gaat om het volgen van de concurrentie en het benchmarken van het eigen bedrijf of merk ten opzichte van deze concurrenten. Ook voor het bedrijfsleven geldt dus: mediamonitoring neemt in de toekomst alleen nog maar toe.”

Kun je een voorbeeld geven van hoe mediamonitoring meerwaarde kan bieden bij het nemen van beslissingen?

“Ook in tijden van corona bewijst mediamonitoring zijn waarde. Eén van onze klanten, een instelling in de gezondheidszorg, heeft bijvoorbeeld zijn communicatie afgestemd op bevindingen die zijn verkregen via mediamonitoring. Zo konden zij inspelen op vragen die op dat moment leefden binnen de doelgroep maar ook desinformatie beter ontzenuwen en gezondheidsadviezen verduidelijken.”

Wat merk jij van de opmars van kunstmatige intelligentie?

“De opmars van kunstmatige intelligentie (KI) is niet te stuiten en dat blijft de komende jaren zo. Ieder zichzelf respecterende aanbieder van mediamonitoringplatforms omarmt het gebruik van kunstmatige intelligentie of zou dat moeten doen. Bij LexisNexis gebruiken wij KI om grote hoeveelheden data sneller te kunnen bewerken, analyseren en toegankelijk te maken. Een voorbeeld is het gebruik van named entity recognition, wat zorgt voor een verbeterde relevante van zoekresultaten. Iemand die zoekt op ‘apple’, het fruit dus, wil geen zoekresultaten zien over het bedrijf Apple. Onze oplossingen begrijpen door KI dat er een verschil kan zijn tussen deze twee woorden.”

Hoe belangrijk is goede, actuele en betrouwbare data bij mediamonitoring?

“Die data is de basis van alles wat we doen. Daarom blijven wij ook investeren in goede en volledige content. LexisNexis bouwt al sinds de jaren ’70 aan een gecureerde contentcollectie, waarvoor wij  licentieovereenkomsten aangaan met uitgevers. Inmiddels hebben we een enorm archief dat steeds wordt aangevuld en uniek is in zijn aanbod. Voor Nederland hebben wij bijvoorbeeld een exclusieve licentie voor de grootzakelijke markt van alle Mediahuis- en DPG Media-(Persgroep)titels (waaronder het FD, de Volkskrant en de Telegraaf), zowel online als print. We zijn er trots op te kunnen zeggen dat LexisNexis de one-stop contentshop in de Benelux is. Met onze oplossingen hebben gebruikers toegang tot een compleet aanbod van Nederlandse content en hoeven ze maar één contract af te sluiten waardoor de hele organisatie profiteert van een compleet content-aanbod.”

Aan de slag met mediamonitoring? Vraag een online media consult aan

Wilt u weten hoe uw merk of product er momenteel online voor staat? Onze media-adviseurs helpen duidelijkheid te krijgen: meld u aan voor een gratis media consult van een half uur. Gedurende het online consult kijken we samen met u naar de media-aandacht voor uw organisatie via onze Newsdesk tool. We maken ook een media-analyse, die u daarna per email ontvangt.
>>media consult aanvragen

Bekijk hieronder de video over de Nederlandse content van LexisNexis

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs