Professionele media analyses maken

19 Jan 2021 11:30 am

Wat is mediamonitoring zonder analyses? En wat heb je aan analyses als je er vervolgens geen acties aan verbindt? Stop met het maken van nutteloze analyses en start met het leveren van waardevolle, relevante en actuele inzichten die van waarde zijn voor jouw hele organisatie.

Dat kan allemaal met een media monitoring tool zoals Nexis Newsdesk. We laten je graag aan de hand van deze oplossing zien hoe het werkt.

Vijf krachtige standaard analyses

Elke keer als je een nieuwe analyse maakt met Newsdesk heb je twee opties om mee te starten: grafieken of zoeken. Kies je voor grafieken, dan zijn er vijf standaard templates. Dat zijn:

  • Analyse van de merkprestatie: Hoe gezond en actief is jouw merk in de media? Deze grafieken geven een interpretatie van de merkpresentatie door het totale aantal vermeldingen, het sentiment, bereik en de share of voice te meten t.o.v. concurrenten.
  • Concurrentie analyse: Kennis over hoe jouw organisatie zich verhoudt t.o.v. concurrentie is van strategisch belang. Kansen ontdekken maar ook mogelijke bedreigingen is van groot belang en helpt om proactief maatregelen te nemen en een voorsprong te krijgen op de concurrent. Deze analyse biedt inzichten in de zwakke en sterke punten van de concurrentie.
  • Brancheanalyse: Meet specifieke prestaties van een branche. Deze grafieken evalueren een bedrijfstak, branche of vakgebied – bijvoorbeeld de financiële sector, automobielbranche of de farmaceutische industrie – en de bedrijven die hier onderdeel van maken.
  • Marktanalyse: Deze grafieken focussen op het begrijpen van de dynamiek van een specifieke markt, regio of land. Ze zijn ideaal voor het meten van de aantrekkelijkheid van een markt en het meten van de prestatie van een markt, erg handig bij het lanceren van een nieuw product of het uitbreiden naar een nieuwe markt.
  • Sociale-media-analyse: Weet je wat mensen online zeggen over jouw merk of organisatie? Deze grafieken zijn toegespitst op het beter doorgronden van uw zoekacties op sociale-mediaplatforms, zoals Twitter en Facebook, door de statistieken met de grootste sociale impact te visualiseren.

Nadat je een specifieke analyse hebt gekozen kun je nog aanpassingen maken in elke grafiek zodat deze nog beter laat zien wat jij zoekt.

Een beeld is meer dan 1000 woorden waard

Het visueel maken van je resultaten kan een enorm verschil maken. We hebben het daarom simpel gemaakt om in Newsdesk resultaten te tonen via bijvoorbeeld een taartdiagram, lijngrafiek of word cloud. De meeste grafieken bieden ook de mogelijkheid om de oorspronkelijke data te downloaden, zodat je nog aanpassingen kunt maken.

Newsdesk grafieken voorbeelden

Interactie met de content

Het mooie van een analyse in Newsdesk is de mogelijkheid om dieper in de resultaten te duiken. Klik bijvoorbeeld waar dan ook in een grafiek en nieuwe filters komen tevoorschijn om je resultaten te verfijnen. Klik op de X om je veranderingen weer te wissen. Het kan niet simpeler zijn!

Analyses delen

Met Newsdesk is het super simpel om analyses te delen met collega’s of stakeholders. Download relevante grafieken en tabellen als PDF of PowerPoint en deel ze via alerts, nieuwsbrieven of emails. Of gebruik de ‘insluiten’ functionaliteit om met de hulp van codes de grafiek op je website te plaatsen.

Met honderden mogelijkheden helpt Newsdesk je om trends te ontdekken en waardevolle inzichten te krijgen. Meer weten? Vraag een demo aan via het formulier.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs