Q&A CEO van smartKYC

18 Aug 2021 12:28 pm

Interview Dermot Corrigan, CEO smartKYC

Compliance professionals worden geconfronteerd met toenemende druk rond Know-Your-Customer (KYC)-verificatie en onboarding. Van buitenaf nemen de wettelijke vereisten toe en is er een grotere vraag naar transparantie in de toeleveringsketen om ESG-compliance aan te tonen. Van binnenuit proberen banken de kosten voor het screenen van grote aantallen entiteiten te verlagen. De oplossing? Het gebruik van technologie en data om het KYC-proces sneller, efficiënter, nauwkeuriger en goedkoper te maken. We gingen het gesprek aan met Dermot Corrigan, CEO van smartKYC, om meer te weten te komen.

1. Vertel eens over technologische oplossingen voor KYC, en voor smartKYC in het bijzonder?

We ondersteunen bedrijven met AI-technologie om due diligence-controles uit te voeren en alles te weten te komen over een bedrijf of persoon als onderdeel van het KYC- en onboardingproces. Het voordeel is snellere, betere en kosteneffectievere KYC. SmartKYC voert deze controles uit door verschillende gegevensbronnen te harmoniseren, ongeacht de bron, structuur of toegangsmiddelen - we nemen die gegevens en passen AI-technologieën zoals Natural Language Processing (NLP) toe om elke regel van elk document te lezen en wij extraheren relevante informatie over een specifiek bedrijf of individu met een hoge mate van precisie.
We bevinden ons op het punt waar technologie veel kan doen wat mensen ook kunnen op het gebied van het lezen van informatie, door uit te zoeken wat nuttig is om te weten over een bedrijf of een persoon waar ook ter wereld. Dit kan informatie zijn over de familieleden en naaste medewerkers van een persoon en hun aandelenbezit. In andere gevallen kan het gaan om inzicht in de Ultimate Beneficial Ownership (UBO) van een bedrijf of ESG-risico's. SmartKYC kan alles aanpakken dat normaal gesproken deel uitmaakt van een KYC-controle.

2. Waarom moeten bedrijven hun benadering van KYC verbeteren?

Er is veel frustratie over de manier waarop banken KYC due diligence doen. Het duurt te lang, het geeft te veel ‘false positives’, het is handmatig en er is veel ruis. Er is geen consistentie of systematisering voor auditdoeleinden en geen batchverwerking. Klanten komen naar ons omdat ze dit soort processen willen verbeteren.

Dan zijn er regelgevende drijfveren. De zesde antiwitwasrichtlijn (6AMLD) van de EU is de nieuwste versie van de EU-wetgeving op het gebied van financiële criminaliteit, en elke iteratie wordt zwaarder in termen van wat bedrijven moeten doen. De laatste eis richt zich op UBO en het vaststellen daarvan is een flinke onderneming. Naast het witwassen van geld is er wetgeving rond omkoping en corruptie en moderne slavernij over de hele wereld en de regelgeving vertoont geen tekenen van vertraging.

3. Wat voor soort klanten gebruiken jullie oplossing?

De meeste van onze klanten zijn financiële instellingen. We hebben te maken met particuliere banken en vermogensbeheerders of zakelijke investeringsbanken. Ze hebben allemaal een KYC-probleem op industriële schaal, een zekere mate van complexiteit in hun controles vanwege de aard van hun klantenbestand, en vaak een aanzienlijk internationaal element vanwege de voetafdruk van hun klanten.

Ze willen dit proces allemaal automatiseren omdat het erg arbeidsintensief is en grote banken honderden, zo niet duizenden mensen in KYC in dienst hebben om zeer handmatige processen uit te voeren.

4. Hoe belangrijk is de kwaliteit van de data in jullie oplossing?

Wij moeten kunnen vertrouwen op betrouwbare inhoudsbronnen. We vragen onze klanten met welke bronnen ze willen werken en er zijn drie categorieën:

  1. Openbaar beschikbare informatie, via een open zoekopdracht op internet.
  2. Professionele bronnen zoals het media-archief van LexisNexis, waaruit we biografische gegevens, sanctiegegevens en nog veel meer halen.
  3. Private bronnen zoals de zwarte lijsten van banken zelf.

5. Wat is met name het belang van mediadata?
Er zijn twee belangrijke voordelen aan het gebruik van het media-archief van LexisNexis:

  • Een nieuwsarchief dat 40 jaar teruggaat, is zeer waardevol voor onboarding en KYC. Het alternatief is Google, dat eigenlijk geen archief is. Ook bedrijven kunnen de duistere kunsten van Search Engine Optimization gebruiken om slecht nieuws weg te werken. 40 jaar teruggaan betekent dat het media-archief dat risico oppakt en dat we bij die echte waarheid kunnen komen.
  • Nexis Solutions heeft een database met premium-inhoud afkomstig uit verschillende kanalen.  LexisNexis heeft zijn eigen due diligence gedaan voor elke mediabron, terwijl er een gebrek aan autoriteit is in sommige van de bronnen die een Google-zoekopdracht oplevert.

6. Wat zijn de voordelen van het automatiseren van het KYC-proces voor bedrijven?
Het kan leiden tot snellere, betere en kosteneffectievere KYC. Het geeft bedrijven een zekere mate van comfort wanneer we ze vertellen dat door automatisering ze minder tijd besteden aan moeizaam onderzoek en meer tijd aan het nemen van beslissingen.

We weten van een klant in Azië dat ze tussen de 30 en 50% van de tijd hebben bespaard die nodig was om KYC te doen. Wanneer u due diligence onderzoek doet bij een vermogend persoon, kan het tot een dag duren om te zoeken naar de bestuursmandaten en aandelen die ze hebben, een negatieve media-zoekopdracht uit te voeren en hun juridische staat van dienst en relaties te controleren. smartKYC bereikt dat in 10 tot 15 minuten en het wordt alleen maar beter!

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs