Terugblik marketing en communicatie 2020

07 Jan 2021 12:45 pm

Marketing & Communicatie trends - terugblik 2020

Nu 2020 is afgelopen is ook de tijd van terugkijken aangebroken. Natuurlijk stond 2020 voor veel mensen in het teken van Corona maar er zijn ook zeker andere zaken die het bespreken waard zijn. Over het vakgebied van PR, marketing & communicatie is er zoals altijd veel te melden. Zo veel dat we niet alles hier kunnen benoemen, we hebben er in dit blog een aantal zaken uitgepikt.

Optimalisatie door gebruik van big data

Data gedreven optimalisatie binnen het hele bedrijf is iets waar veel marketeers alleen nog maar van kunnen dromen. Zij zien vaak zelf wel in wat de voordelen zijn van het analyseren van data die in het bedrijf al beschikbaar is. Maar het aantal organisaties dat data gedreven optimalisatie binnen het hele bedrijf heeft omarmd blijft relatief gezien klein. En dat is vreemd, want juist hier kan het verschil gemaakt worden. Bij optimalisatie door gebruik van big data kun je niet alleen je business model optimaliseren, je kunt ook proposities testen en trends ontdekken. In 2021 zal ook een belangrijke taak voor de communicatie professionals weggelegd zijn om dit te blijven aankaarten.

Voorwaarde voor het succesvol analyseren van big data is dat deze data wel op orde is! ‘Rubish in, Rubish out’ is een veelgehoorde afspraak. Wanneer de kwaliteit van je data niet op orde is, dan kun je ook niet verwachten dat het onderzoek dat je doet een betrouwbaar resultaat levert.

Lees hier meer over de data van LexisNexis.

Branding blijft belangrijk

In tijden van crisis is branding extra belangrijk. Dat heeft 2020 wel laten zien. In een jaar dat al moeilijk is wil je ook niet nog tijd kwijt zijn aan het (weer) moeten opbouwen van je merk of het fixen van een reputatie crisis. Zeker als ook het aantal kanalen dat je kunt gebruiken beperkt is, bijvoorbeeld omdat je moet bezuinigen op je budget. Wanneer mensen meer bekend zijn met je merk of product zullen zij eerder geneigd zijn om op een advertentie te klikken. Wat je dus ook doet, bezuinig niet direct op je budget voor branding.

Weet jij hoe jouw bedrijf er voor staat qua branding?  Zijn je stakeholders nog blij met je? Schrijven journalisten nog positieve verhalen? Wat zijn de reacties op die nieuwe campagne? En wat als het fout gaat en er een crisis dreigt te ontstaan, hoe weet je dit dan snel genoeg zodat je actie kunt ondernemen? Media monitoring helpt hierbij, lees ons blog voor meer informatie.

Kosten besparingen: ROI wordt nog belangrijker

2020 was voor veel bedrijven een zwaar jaar. Ook communicatie professionals hebben de gevolgen ervaren: veel zijn ergens in het jaar gevraagd om budget in te leveren i.v.m. bezuinigingen. Dat betekende vaak dat er nog meer creativiteit nodig was om met minder budget toch net zulke succesvolle campagnes te lanceren. Dat betekende een lastige keuze: wat doe je wel en wat niet?  Heb jij recentelijk ook een verzoek ontvangen om in je budget te knippen, dan hebben we in een blog een aantal tips gezet die jou helpen om een succesvolle bijdrage te leveren, met minder budget en zonder dat dit een te grote impact heeft voor jouw afdeling.

Zelfs met minder budget blijft ROI belangrijk. De waarde (ROI) van PR campagnes moet keer op keer bewezen moet worden. Voor meer informatie hierover verwijzen we je graag naar ons blog over het meten van de waarde van PR.

Lees het blog over het succesvol besparen van kosten
Lees het blog over het meten van de waarde van PR campagnes

Zoals al gezegd, de lijst met trends en ontwikkelingen is eindeloos lang! Waar we het ook nog over hadden kunnen hebben zijn de toenemende invloed van AI, de rol van video in contentmarketing, influencer marketing, de integratie van marketing & PR en de opkomst van nieuwe media. We zijn benieuwd wat 2021 ons zal gaan brengen!

Eén ding is zeker: met de media intelligence oplossingen van LexisNexis ben je altijd goed voorbereid! Wil je meer weten of een vrijblijvende media consult? Vraag dan een demo aan via het formulier.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs