Op de hoogte blijven van de media-aandacht voor een merk of organisatie is een van de meest uitdagende taken van een PR- of communicatieprofessional. De informatie kan vanuit elk land in de wereld komen, uit elk type media en dat 24 uur per dag. Het is een flinke taak om dit allemaal in de gaten te houden.
Omdat er zoveel op het spel staat, is het belangrijker dan ooit om de juiste tools te hebben voor media intelligence en media monitoring. Een voorbeeld van zo’n tool is Nexis Newsdesk. In Newsdesk kun je zoekopdrachten instellen om jouw organisatie te laten volgen in de media en vervolgens de resultaten visualiseren in de vorm van grafieken of wordclouds. Om je een beeld te geven van de mogelijkheden kijken we in dit blog naar vier inzichten die je met behulp van Newsdesk kunt achterhalen
1. Ontdek het sentiment: positief, negatief of neutraal
Als jouw organisatie vaak in de media is, dan kan dat positief zijn. Maar niet als de berichtgeving hoofdzakelijk negatief van toon is! Newsdesk identificeert automatisch of het sentiment van elk nieuwsbericht dat je via jouw zoekopdracht vindt, positief, negatief of neutraal van toon is. Met de analyse tooling in Newsdesk kun je deze informatie ook eenvoudig visualiseren.
2. Analyseer pieken in de dekking
Een grote piek in de dekking is natuurlijk een belangrijk datapunt. Maar het is belangrijker om te weten waarom die piek plaatsvond. Nexis Newsdesk maakt voor elke zoekopdracht een lijngrafiek die de dekking van een bericht gedurende een geselecteerde periode in kaart brengt en visualiseert waar pieken optraden. Elk punt in de grafiek kan worden aangeklikt om te ontdekken wat die daling of piek veroorzaakte.
3. Vind de meest actieve bronnen
Nexis Newsdesk identificeert automatisch welke nieuwsorganisaties en journalisten over jouw merk, bedrijf of organisatie schrijven en organiseert deze informatie op volgorde van frequentie en bereik. Je kunt ook zien over welke onderwerpen ze nog meer schrijven. Dit kan handig zijn bij het ontwikkelen van een pitch of het opbouwen van een database met mediarelaties.
4. Verken aangrenzende onderwerpen
Nexis Newsdesk heeft ingebouwde trending topics, die waardevolle aanvullende context bieden rond jouw zoekopdrachten op trefwoord, branche, merk of organisatie. Identificeer en zoom in op nieuwe onderwerpen of trefwoorden die je mogelijk hebt gemist, of gebruik de verkregen inzichten om jouw bedrijf of product beter te positioneren.
Ontdek onze media intelligence suite met oplossingen
Naast Nexis Newsdesk bieden we nog veel meer oplossingen en tools die het leven van een PR of- communicatie professional makkelijker maken! Ontdek ze hier