Negatieve nieuwsscreening banken

17 Sep 2020 11:17 am

Waarom banken aan negatieve nieuwsscreening moeten doen

Je hoort de term steeds vaker: adverse media screening oftewel negatieve nieuwsscreening. Dit is het monitoren van negatief getinte uitingen zoals een persoon die in het nieuws komt i.v.m. fraude of corruptie. Voor veel financiële instellingen is adverse media screenen daarom een belangrijk onderdeel van hun Know Your Customer (KYC), Anti-Money Laundering (AML) of Customer Due Diligence (CDD) proces. In dit blog gaan we in op de onderdelen van adverse media screening en waarom het zo belangrijk is dit regelmatig te onderzoeken?

Componenten van adverse media

Adverse media screening omvat een aantal componenten. De meest belangrijke zijn:

  • Identificeren wie moet worden gescreend en hoe vaak.
  • Screeningproces (inclusief de implementatie van een doorlopend screeningproces).
  • Uitkomsten van de screening evalueren.
  • Acties bepalen n.a.v. de gevonden informatie.

Welke bronnen check je bij adverse media screening?

Adverse media bronnen zijn:

  • Nieuwsberichten
  • Internationale databases
  • Blogs en websites die rapporteren over corruptie en fraude
  • Social media en internet forums

Adverse media screening als onderdeel van het risk management proces

Een adverse media check zou een vast onderdeel moeten zijn van de risk management procedure van elke organisatie. Zo weet je op tijd of je zaken doet met een leverancier die slecht in het nieuws is gekomen. Maar ook wie de ultimate beneficial owner (UBO) is van een organisatie en wat zijn reputatie is.  Sterker nog: in de 5AMLD is vastgelegd dat het screenen van klanten op aanwezigheid op PEP lijsten of negatieve berichtgeving altijd onderdeel moet zijn van het customer due diligence (CDD) proces.

Banken en adverse media screening

De meeste banken en andere financiële instellingen doen een adverse media screening door het handmatig zoeken naar negatieve berichtgeving in Google bijvoorbeeld. Dit gebeurt vaak alleen tijdens het onboarding proces en er wordt alleen gezocht op naam van een persoon. Dit brengt de nodige gevaren met zich mee:

  • Handmatige zoekacties zijn tijdintensief en er hoeft maar één letter in de naam verkeerd gebruikt te worden om een heel andere uitkomst te krijgen.
  • Bij de zoekresultaten is context heel belangrijk en Google geeft dit vaak niet goed weer. Een persoon kan genoemd worden in associatie met negatief nieuws maar misschien wordt deze alleen genoemd in het artikel en gaat het eigenlijk helemaal niet om hem maar om iemand anders.
  • Niet alle relevante informatie is de vinden via Google. Denk bijvoorbeeld aan nieuwsartikelen die achter een paywall zijn verstopt.
  • Zoeken op Nederlandse woorden geeft vaak geen zoekresultaten van berichten die zijn verschenen in een andere taal.
  • Elke dag verschijnen er miljoenen nieuwe berichten in offline en online media. Screenen van een klant zou dan ook geen eenmalig proces moeten zijn bij de onboarding, maar een regelmatige actie moeten zijn.

Adverse media screening met Nexis Diligence

Een tool om adverse media mee te screenen is Nexis Diligence. Dit is een online screening oplossing waarmee u derde partijen regelmatig kunt screenen. Dit aan de hand van bijvoorbeeld PEP- en Sanctielijsten, UBO-data en zwarte lijsten.

Nexis Diligence heeft ook een historisch nieuwsarchief. Naast een zeer uitgebebreid aanbod van internationale bronnen, bevat de database van Nexis Diligence ook het meest complete aanbod van Nederlandse bronnen.

Benieuwd? Vraag een demo aan via het formulier.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs