COVID-19 veroorzaakt ongekende uitdagingen voor de maatschappij waar wij nu in leven. Ondanks deze buitengewone verstoring moet risicomanagement nog steeds op scherp staan. Het blijft van belang om potentiële risico’s op tijd te ontdekken om boetes, het verlies van investeerders en consumentenvertrouwen en een daling van merkwaarde te voorkomen. Adverse media monitoring geeft een organisatie vertrouwelijke inzichten die potentiële regelgevings-, reputatie-, financiële-, en strategische risico’s aan het licht kunnen brengen. Ook het risico op financiële criminaliteit en corruptie kunnen hiermee voorkomen worden.
Wat is Adverse Media?
Adverse media of negatief nieuws houdt veel meer in dan alleen traditioneel nieuws zoals tv, radio en print. Verspreid over verschillende bronnen zoals blogs, webpagina’s en andere online bronnen wordt er negatieve informatie over organisaties geïdentificeerd.
Adverse media monitoring kan organisaties helpen om potentiële risico’s te herkennen, bijvoorbeeld fraude, witwassen, drugssmokkel, georganiseerde misdaad of omkoping. Dit zal niet alleen regelgevende gevolgen helpen te verkleinen of voorkomen, dit zal ook zorgen voor een betere publieke reputatie. Overheden gaan er steeds meer van uit dat rechtspersonen goede Customer Due Diligence checks doen als onderdeel van hun risicomanagement proces. Adverse media kan bedrijven hierbij helpen.
De naald in de data-hooiberg vinden
Iedere dag worden er ontelbaar veel bytes aan content en data gecreëerd. Het immense volume aan data, samen met de complexiteit ervan maken het moeilijk om specifieke data te vinden en te analyseren. De oplossing hiervoor is een op maat gemaakte ervaring. Data sets en tools die gebruik maken van aanpasbare sjablonen krijgen steeds meer de aandacht in de privésector. Voorgaande manieren van adverse media monitoring maken gebruik van standaardfilters of zijn tijdrovend in het gebruik, terwijl adverse media monitoring met aanpasbare filters bedrijven in staat stelt om zoektermen weg te laten of toe te voegen op basis van hun eigen risico-overwegingen. Om te helpen in het ontdekken van alle risico’s die er zijn moeten adverse media monitoring oplossingen internationaal, nationaal en lokaal uitweiden en zoeken in meerdere talen.
Data gedreven risicomanagement
Of een organisatie adverse media screenings nu gebruikt om derde partijen te checken op financiële criminaliteit, om te zoeken naar potentiële ethische risico’s of haar eigen reputatie wil monitoren, adverse media monitoring kan helpen om erachter te komen waar verdere due diligence nodig is. Met zelf aanpasbare adverse media screening kunnen organisaties wereldwijd hun eigen adverse media monitoring op maat maken zodat zij goede op data gebaseerde beslissingen kunnen nemen.
Benieuwd naar de kracht van adverse media screening? Ontdek dan de mogelijkheden van Nexis Diligence.