
Onderzoek kan veel vertellen over vertrouwen. Hoewel minder concreet dan cijfers zoals conversies, clicks en views, kan onderzoek ons wel laten zien hoe het publiek positief reageert op bepaalde acties. Onderzoek gebruiken om te bepalen welke bedrijven, industrieën en beroepen als betrouwbaar worden gezien kan helpen om een plan te maken waarmee je het vertrouwen kan winnen van je doelgroep.
Onderzoek naar beroepen bijvoorbeeld levert interessante informatie op. Zowel op nationaal als op wereldwijd niveau worden bepaalde beroepen als meer betrouwbaar gezien dan anderen. Er zijn ook duidelijke eigenschappen toe te wijzen aan de mensen die deze beroepen beoefenen. We lichten dit graag verder toe.
Zorgverleners: kennis, ethiek en emotionele intelligentie
In de Verenigde Staten staan verplegers al twintig jaar bovenaan als het komt op betrouwbare beroepen. In Engeland is dat hetzelfde, in Canada en Duitsland eindigen ze op een tweede plek. Wereldwijd staan dokters bovenaan volgens het World Economic Forum.
De reden hiervoor is dat verplegers en doctoren worden gezien als personen die ethiek hoog in het vaandel hebben staan. Ook beschikken ze over veel kennis om patiënten te kunnen helpen en ze doen dit veelal met behulp van een grote hoeveelheid emotionele intelligentie.
Dit is iets waar mensen in andere beroepen en industrieën nog van kunnen leren. Kennis en ervaring zijn dus noodzakelijk, maar betrouwbaarheid komt aan de orde wanneer je ethiek combineert met emotionele intelligentie.
Leraren: eerlijk onderwijs
De ‘klanten’ van leraren zijn studenten, die profiteren van de vaardigheid van leraren om kennis en ervaring in een begrijpelijke manier over te dragen. Eigenlijk net als adverteerders die hun klanten uitleg geven over wat je met een product kunt doen. Het verschil is dat leraren geen onzichtbare extra belangen hebben bij het onderwijzen.
Wat we hier van kunnen leren is dat mensen liever iets leren zonder verborgen agenda en dit daarom als meer betrouwbaar zien.
Brandweerpersoneel: weer dapper en durf
Er is een bijzonder persoon voor nodig om een beroep te kiezen waarin je je leven riskeert voor anderen. Brandweerpersoneel staat erom bekend dat ze in actie komen als anderen in crisis verkeren. Ze zijn dapper en rennen naar het gevaar toe in plaats van er vandaan te rennen.
Onderzoek laat zien dat brandweerpersoneel wordt gezien als dapper en dat ze durf hebben. Wat wij hiervan kunnen leren? Mensen kijken op tegen andere mensen die lef hebben. Als bedrijf moet je soms ook het lef hebben om een nieuwe markt te bestormen of zaken eens anders aan te pakken dan normaal.
Neem deze voorbeelden in het achterhoofd de volgende keer dat je een belangrijke keuze moet nemen!
Meer weten over de waarde van betrouwbaar onderzoek? Vraag een demo aan van onze onderzoeksoplossing Nexis via het formulier.