Verbeter uw business development onderzoek door focus op deze 4 gebieden
Ook tijdens een pandemie is het belangrijk om naar de toekomst te kijken en focus te blijven hebben op de ontwikkeling van een bedrijf d.m.v. business development. Maar er zijn zeker wel uitdagingen. Zoals omschreven door The Recorder , “Er is geen script, geen handleiding en geen gids om ons door deze onontdekte wateren heen te leiden”.
We weten niet wanneer alles weer ‘normaal’ wordt maar één ding is zeker: organisaties gaan steeds meer leunen op business development onderzoek om nieuwe kansen te ontdekken. Hoe kun je dit dan doen? We zetten een aantal zaken op een rijtje.
Business development en de sales funnel op 1 lijn
Nog te vaak wordt er gedacht en gewerkt in silo’s. Business development onderzoek werkt alleen als het gedaan wordt door de hele organisatie heen. Het analyseren van de sales funnel van jouw organisatie geeft jou een betere positie om de types en soorten informatie te herkennen die je nodig hebt. Waar start je dan mee?
Heeft jouw bedrijf de sales cyclus al gedocumenteerd? Dan is dat jouw begin! Zo niet denk dan eens aan het interviewen van collega’s en maak dan zelf een document. Je kunt de sales cyclus in vier fases verdelen, dit zijn de vragen die je in elke fase zou moeten beantwoorden:
- Landschap: Hoe ziet onze omgeving er uit? Hoe kunnen we er interactie mee hebben en de aandacht trekken van de mensen of bedrijven waar we (meer) zaken met zouden willen doen?
- Kwalificatie: Hoe verkleinen we het veld zodat we kunnen focussen op de beste prospects, klanten en relaties en onze sales goals behalen?
- Voorstel: Voor een specifieke klant kijken naar: wat is de juiste oplossing die we kunnen bieden en hoe halen we het meest uit wat we aanbieden
- Sluiten: Verwerp alle argumentatie, onderhandel en sluit af met een win/loss analyse zodat je er ook van kan leren.
De informatie die je nodig hebt is anders voor elke fase. Dit is waar een meer diepgaande analyse om de hoek komt kijken. Kijk kritisch naar elke fase en bepaal de datapunten die nodig zijn om goede beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld, succes in de landschap fase vereist een kennis over concurrentie terwijl in de voorstel fase vereist eerder relevante en correcte bedrijfsinformatie. De juiste informatie tijdens de juiste fase geeft je de juiste inzichten op het juiste moment.
Hoe Nexis kan helpen
Nexis is de beste online database voor onder andere marktonderzoekers, journalisten en consultants die zoeken naar een uitgebreid kranten- en online archief. Met een aanbod uit meer dan 40.000 bronnen vind je het (inter)nationale nieuws, websites en blogs van persbureaus, biografieën en bijvoorbeeld de bedrijfs-, markt- en landeninformatie waar je naar op zoek bent. Met de ruim 4 miljard artikelen kun je tot bijna 40 jaar terug in de tijd. En door onze unieke samenwerking met de uitgevers van o..a. De Telegraaf, de Volkskrant, NRC en het AD weet je zeker dat je toegang hebt tot een zeer compleet aanbod van Nederlandse bronnen.
Vraag nu een demo aan.