
Citymarketing werkt. Neem bijvoorbeeld Amsterdam. In 2004 zag deze stad dat ze het op allerlei internationale lijstjes steeds vaker moest afleggen tegen andere Europese steden. Niet alleen qua toeristenaantallen, maar ook qua leefbaarheid, bedrijvigheid en aantrekkelijkheid deden opkomende Oost-Europese steden als Praag, Boedapest en zelfs Krakau het beter. Brussel was in opkomst en ook Barcelona en Madrid timmerden aan de weg.
Om het tij te keren zette Amsterdam een publiek private samenwerking op: Amsterdam City Marketing. Met als eerste wapenfeit de - ondertussen niet meer weg te denken - leus
'I amsterdam'.
In de twaalf jaar die volgden, wierp de uitgekiende marketingstrategie van de hoofdstad haar vruchten af. Anno 2016 krijgt Amsterdam meer media-aandacht dan Rotterdam, de nummer twee van Nederland. Ook internationaal doet onze hoofdstad het uitstekend qua media-aandacht.

*Media-aandacht voor Amsterdam in vergelijking met andere Europese steden (de grote aandacht voor Brussel is i.v.m. de aanslagen op 22 maart 2016)
Amsterdam voert ieder jaar opnieuw de nationale lijstjes aan en daar kan zelfs een internationaal evenement als de Tour de France (Utrecht), een David Bowie tentoonstelling (Groningen) of een populaire televisieserie Flikken (Maastricht) niet tegenop concurreren.
Amsterdam scoort de laatste jaren bovendien ook goed als populaire vestigingsstad voor (jonge) bedrijven, studentenstad, trekpleister voor de creatieve industrie en natuurlijk als toeristenstad. Dit voorjaar werd de stad zelfs uitgeroepen tot innovatiehoofdstad van Europa.

*Media-aandacht voor Nederlandse steden in de buitenlandse media (print media, online nieuws, blogs, social, video en RTV); Talen: Engels, Frans, Duits, Spaans, Nederlands; Periode: Afgelopen 30 dagen; Onderwerpen: Hotels, restaurants, musea, artiesten en optredens, cruises, festivals, tentoonstellingen, toerisme en toeristische trekpleisters.
Maar het succes heeft een keerzijde en 2016 lijkt het jaar van de ommekeer. Want als het aantal toeristen blijft groeien zoals het de afgelopen jaren deed, dan schuifelen er in 2025 dertig miljoen bezoekers over de grachtengordel. Ter vergelijking: New York krijgt jaarlijks 60 miljoen bezoekers (789 km2 oppervlakte), maar in die stad wonen bijna 10 miljoen mensen. Amsterdam heeft nog geen miljoen inwoners (219 km2 oppervlakte).

Verschillende partijen in de Amsterdamse gemeenteraad roepen daarom op Amsterdam niet meer neer te zetten als feest- en evenementenstad. Ze ergeren zich aan de voortdurende drukte en overlast, de rolkoffers, het steeds eentoniger winkelaanbod, de toenemende woningnood en de daarmee samenhangende torenhoge woningprijzen. Die laatste worden door het succes van woningverhuursites als Airbnb.nl soms met tienduizenden euro's opgedreven.

*Sentiment over Amsterdam in (buitenlandse) media
Het succes van I amsterdam lijkt zichzelf dus in de staart te bijten maar schept ook nieuwe kansen voor de overige steden in Nederland. Hoe gaan steden als Rotterdam, Eindhoven, Utrecht of de omringende gemeenten Haarlem, Amstelveen en Zaanstad deze handschoen oppakken en Amsterdam ontlasten?
Een belangrijk onderdeel van hun campagne zal zijn om te kijken, hoe vaak en op welke manier er over hun gemeente gesproken wordt in de (inter)nationale media. Op deze manier kan men onder meer trends signaleren en de marketing & communicatie van de regio hierop laten inspelen. Zo zorg je ervoor dat je als citymarketeer of beleidsmedewerker bij een gemeente niet voor verrassingen komt te staan en proactief regio– en stadsmarketing uitvoeren.