
De hele wereld profiteert van strategieën voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar merken profiteren er zélf van wanneer consumenten zich bewust zijn van die inspanningen. Het verkleinen van een CO2-voetafdruk is goed voor het imago van een merk, en als die inspanningen aansluiten bij hun individuele waarden van consumenten, spreekt ze dat meer aan. Daarom moeten PR-professionals sociale media gebruiken om hun MVO-initiatieven te verspreiden. Hier leest u hoe merken social media kunnen inzetten om hun MVO-strategie te communiceren:
Wees transparant
Wees niet verlegen met de MVO-inspanningen van uw merk - het is uiteraard prima om goede daden te delen! Maar op social media loopt er een dunne lijn tussen authentiek en origineel zijn, versus arrogant en egocentrisch. Een tactiek is om niet zozeer zélf persberichten te publiceren op uw account, maar als nieuwszenders het verhaal oppikken, vertellen hoe zíj over uw inspanningen spreken. U kunt ook berichten met links naar de persberichten zelf delen. Mensen zullen deze waarschijnlijk vaker zien wanneer ze op hun sociale feeds verschijnen.
Deel de actie
Het kan veel effectiever zijn om consumenten te laten zien wat uw merk doet dan alleen maar erover te praten. Betrek kijkers met afbeeldingen en video's die uw MVO-inspanningen demonstreren. Bovendien kunt u afbeeldingen delen die een visuele draai geven aan de resultaten van uw MVO-inspanningen. Ook zijn live tweet-evenementen een geweldige manier om kijkers enthousiast te maken over uw inspanningen.
Participatie aanmoedigen
Het doel van sociale media in MVO-strategieën is niet alleen maar het krijgen van likes en comments. Het gaat er ook om dat consumenten worden betrokken bij het doel. Plaats posts die communiceren hoe consumenten kunnen deelnemen aan uw inspanningen, of het nu door vrijwilligerswerk is, geld doneren of pleitbezorger worden voor het doel. Een duidelijke call-to-action kan ook helpen uw publiek te informeren over hoe het kan deelnemen, meer dan alleen het lezen en delen van de post. Die stap kan betekenen dat de post links bevat naar petities, pagina's voor vrijwilligersevenementen, aanmeldingen voor nieuwsbrieven of relevante bestemmingspagina's.
U kunt ook werknemers aanmoedigen om hun ervaringen met de MVO-inspanningen van het bedrijf te delen op sociale media. Deze persoonlijke berichten hebben over het algemeen meer geloofwaardigheid dan merk- of gesponsorde berichten.
Luister en reageer op feedback
Begin een gesprek met je publiek, waardoor ze de mogelijkheid hebben om mee te doen met discussies over het doel. Vraag om feedback over uw MVO-inspanningen. U kunt waardevolle inzichten verkrijgen over hoe uw merk kan verbeteren. Zorg ervoor dat u reageert op zoveel mogelijk reacties en berichten, omdat deze communicatie consumenten het gevoel geeft dat het om hun mening geeft en hen vertrouwt.
Door effectief gebruik te maken van sociale media, kunnen PR-professionals een zinvol gesprek beginnen met consumenten en zodoende een krachtige betrokkenheid en bewustzijn stimuleren.