Corona Kranten Barometer: bronnen en journalisten

06 May 2020 3:15 pm

Dit is het vierde en laatste blog in onze reeks blogs over hoe de Nederlandse kranten hun artikelen schrijven tijdens de coronacrisis. Wat valt hierbij op? Met onze media-analyse tool Newsdesk zijn we aan de slag gegaan om een aantal zaken verder uit te zoeken. Deze keer verdiepen wij ons meer in de kranten zelf en de journalisten die de artikelen schrijven.

Bekijk hier de andere blogs

Positief, negatief en neutraal sentiment per krant

Is er een verschil te zien in de toon van de artikelen per krant? Publiceert de ene krant meer positieve artikelen m.b.t. het coronavirus dan een ander? Dit bekijken we aan de hand van onderstaande grafiek.

sentiment artikelen per krant

De verschillen zijn niet heel erg groot. Op het moment dat wij de grafiek bekeken was iets meer dan 15% van het aantal artikelen van het Nederlands Dagblad negatief* van toon. Bij de meeste andere kranten is dit rond de 10%. De meeste artikelen zijn trouwens neutraal van toon, dat geldt voor alle kranten. Dat zijn vaak de berichten die simpelweg een verslaggeving zijn van feiten. Ook geldt voor alle kranten dat het aantal positief getinte artikelen hoger is dan het aantal negatieve.

*Negatief is een score van onder de -0.2. Neutraal is tussen de -0.2 en de +0.2. Positief is alles boven de +0.2

Deze journalisten schreven de meeste artikelen

Peet Vogels is journalist bij het Algemeen Dagblad (AD). Zijn artikelen ‘Ook industrie zucht onder maatregelen’ ‘Vangnet voor bedrijven in nood verder uitbreiden’ en ‘Techreuzen kopje kleiner’ werden geplaatst in meerdere kranten, dit verklaart zijn hoge notering: 268 artikelen in 30 dagen.

Journalisten die over Corona schrijven

De Gelderlander voert de lijst aan wanneer we kijken naar de hoeveelheid artikelen m.b.t. het coronavirus per krant. 2.473 artikelen produceerden zij in de afgelopen 30 dagen. Het Noord Hollands Dagblad is tweede met 2.305 artikelen.

Berichtgeving Corona per bron

Wie schrijft er over uw organisatie?
Benieuwd naar wat er in de (online en offline) media over uw organisatie wordt geschreven? Vraag dan een gratis online media-consult aan. Wij maken dan samen met u een analyse van hoe uw organisatie, merk of product in het nieuws is geweest.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs