De media staat er bol van: berichtgeving over COVID-19 of het Coronavirus. Niet verwonderlijk natuurlijk, het is (gelukkig) zeldzaam dat iets zoveel impact heeft op het leven van zoveel mensen. We praten weinig over andere zaken meer en wat er in de kranten staat is hier een reflectie van.
De komende tijd duiken wij samen met u in hoe de Nederlandse landelijke en regionale kranten schrijven over de Coronacrisis en delen wij een aantal opvallende zaken. We starten met het kijken naar de hoeveelheid artikelen die over Corona zijn geschreven en hoe dit in verhouding staat met ‘ander’ (niet-Corona) nieuws.
Er is meer Coronanieuws dan niet Coronanieuws
Dat de ‘share of voice’ in de afgelopen 30 dagen in het voordeel van Corona is, is geen verrassing natuurlijk.

Volume artikelen in de Nederlandse Dagbladen neemt af sinds half maart
Wat opvallend is, is dat het totale aantal volume aan verschenen artikelen sinds half maart ook is teruggelopen. De meest logische verklaring is dat de daling voort komt uit de beperkende maatregelen van de overheid. De sportvelden zijn leeg, festivals, concerten en andere events zijn afgelast, de criminaliteit daalt, er zijn minder ongevallen, het klimaat is van de agenda. Kortom: we staan verder stil en er is dus minder nieuws te vermelden.

Een ander aspect waar naar gekeken kan worden is het sentiment. Wat was de toon in de geschreven artikelen?

We zien dat de hoeveelheid artikelen met een negatieve (rood) insteek in midden Februari het hoogst was. Dat was het geval voor 33% van de artikelen. In week 16 was dit nog maar 12%. De reden hiervoor zou kunnen zijn dat er inmiddels toch een stukje gewenning heeft plaatsgevonden aan de situatie. De meeste mensen zijn positief over de maatregelen die zijn genomen en de overgrote meerderheid houdt zich ook aan de maatregelen, dus er is minder negativiteit.
Vragen of opmerkingen?
Binnenkort verschijnt deel 2 van deze analyse. Zijn er zaken m.b.t. het Coronavirus in de Nederlandse dagbladen die u graag zou willen zien? Laat het ons weten via marketing@lexisnexis.nl en wellicht nemen we dit mee de volgende keer!
Een analyse van uw organisatie?
Benieuwd naar wat er in de (online en offline) media over uw organisatie wordt geschreven? Vraag dan een gratis online media-consult aan waarin wij samen met u een analyse van uw organisatie maken.
Bekijk hier een overzicht van onze bronnen.