Corporate Social Responsibility op beleggers agenda's

28 November 2019 11:05

Millennials, Gen-Z en vrouwen geven de voorkeur aan duurzame, maatschappelijk verantwoorde investeringen, ook wel impact-investeringen genoemd, omdat ze bezorgd zijn over ecologische duurzaamheid, sociale gelijkheid en politieke vooruitgang. Het resultaat: bedrijven zullen zich moeten committeren aan Environmental, Social and Governance (ESG) -normen om een ​​groeiend contingent van investeerders aan te trekken.

Corporate Social Responsibility beïnvloedt beleggingstrategieën

Impactbeleggen wordt beschreven door het Global Impact Investing Network (GIIN) als ‘investeren in bedrijven, organisaties en fondsen met de bedoeling een meetbare sociale en ecologische impact te genereren naast een financieel rendement’. De GIIN definieert impactbeleggen verder door de volgende vier kernkenmerken:

  • INTENSIONALITEIT - "De intentie van een belegger om een ​​positieve sociale of ecologische impact te hebben door middel van investeringen is essentieel voor impact investing. “
  • INVESTERINGEN MET RETOURVERWACHTINGEN - "Impactbeleggingen zullen naar verwachting een financieel rendement opleveren op het kapitaal of op zijn minst een rendement van het kapitaal. “
  • REEKS TERUGVORDERINGSVERWACHTINGEN EN ACTIVA-LESSEN - "Impact-investeringen richten zich op financiële rendementen die variëren van onder de markt (soms ook" concessionaris "genoemd) tot risico gewogen marktrente, en kunnen worden gemaakt over verschillende activaklassen, inclusief maar niet beperkt tot kasequivalenten, vastrentende waarden, durfkapitaal en private equity. "
  • IMPACTMETING - "Een kenmerk van impact-investering is de bereidheid van de belegger om de sociale en milieuprestaties en -voortgang van onderliggende beleggingen te meten en te rapporteren, transparantie en verantwoordingsplicht te waarborgen en tegelijkertijd de praktijk van impactbeleggen en het ontwikkelen van het veld te informeren. “

Duurzaamheid een sleutelfactor voor Millennial Investors

De verandering in sociale paradigma’s is duidelijk herkenbaar uit recente onderzoeksresultaten:

  • 84% noemt investeren met een focus op environmental-, sociale en governance (ESG) factoren als een centraal doel
  • 73% van de millennials is bereid meer aan een product te spenderen als het van een duurzaam merk komt
  • 91% van de millennials geeft aan bereid te zijn van merk te veranderen naar een die geassocieerd is met een oorzaak

Deze resultaten vormen een duidelijk mandaat voor bedrijven om hun strategieën aan te passen aan de duurzame oriëntatie van millennials, die de controle krijgen over een geschatte $ 30 biljoen die in de komende jaren van Baby Boomers naar hun kinderen zal gaan. Dezelfde boodschap is afgeleid van Deloitte's millenniumonderzoeksrapport uit 2018, waarin staat dat "er nog altijd een sterke mismatch is tussen wat millennials denken dat verantwoorde bedrijven zouden moeten bereiken en wat zij als de werkelijke prioriteiten van bedrijven ervaren." In het rapport wordt echter ook opgemerkt dat " Een zilveren voering is dat veel meer millennials geloven dat bedrijfsleiders een positief effect op de wereld hebben dan regeringsleiders of religieuze leiders. "

Vrouwelijke beleggers zijn een positieve kracht voor social beleggen

Een andere belangrijke doelgroep voor impact-investeringen zijn kapitaalkrachtige vrouwen, die zijn uitgerust met expertise en toenemende leiderschapsrollen. Recente enquêtes hebben de nadruk gelegd op de drijvende kracht van vrouwen bij impactbeleggen:

  • De helft van de kapitaalkrachtige vrouwen toonde interesse in sociale en ecologische beleggingen, terwijl slechts een derde van de kapitaalkrachtige mannen dat deed.
  • Bijna 70 procent van de vrouwelijke leidinggevenden en 46 procent van alle kapitaalkrachtige vrouwelijke beleggers houdt of zijn geïnteresseerd in ESG-investeringen.

Volgens Kiersten Barnet, plaatsvervangend hoofd van staf en manager van de Bloomberg Gender Equality Index, is een van de grootste aanjagers van de groeiende interesse in impact-investeringen en ESG-gegevens het feit dat vrouwen toegang krijgen tot aanzienlijk kapitaal, dat ze willen investeren naar financiële kansen in overeenstemming met hun waarden.

Wat impactbeleggen zo aantrekkelijk maakt, is niet alleen het sociale en milieuaspect. Impact-investeringen kunnen ook de oprichting en groei van innovatieve ondernemingen stimuleren die dringend nodig zijn, gezien de groeiende wereldbevolking en de toenemende vraag naar voedsel, water en energie. Tegelijk zorgen veranderende macro-economische trends voor een markt voor verantwoorde beleggers die kunnen concurreren met, en soms zelfs beter kunnen presteren dan, traditionele beleggingsstrategieën.

De kernboodschap is dat voorkeuren voor millennials en vrouwen voor impactbelegging een kans is waar bedrijven op moeten worden voorbereid. Alle bewijzen wijzen op een nieuw tijdperk van op waarden gebaseerde investeringen op basis van deze demografische gegevens. Bedrijven die investeren in programma's om hun ESG-impact te beheren, trekken eerder geld aan van investeerders, en verwachten ethische voordelen. Ondertussen willen vermogensbeheerders investeringsdoelen die ESG-risico's effectief beheren. Samen met een ESG-verplichting kunnen uitgebreide due diligence en voortdurende risicobewaking ondernemingen helpen het risico van milieuschade, grove corruptie, systemische schending van mensenrechten en andere ernstige schendingen van fundamentele ethische normen te beperken en deze steeds invloedrijker wordende beleggers aan te trekken.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs