Hoe gegevens van derde partijen fabrikanten helpen een marktvoordeel te behalen
Wat is jouw strategie om informatie te ontdekken die je een voorsprong op de markt kan geven? Misschien moet je eens luisteren naar Bernard Marr, futurist en technologisch pioneer. Hij wijst erop dat organisaties die rechtstreeks met consumenten communiceren, een datavoordeel hebben: ze zitten op een enorme hoeveelheden door consumenten gegenereerde data die erg waardevol kan zijn.
“Bedrijven in bijvoorbeeld de gezondheidszorg, landbouw, productie of logistiek zullen niet zomaar miljoenen (of miljarden) mensen hebben die zich aanmelden om vrijelijk grote hoeveelheden data te delen … de interactiemodellen tussen consumenten en bedrijven zijn compleet anders, ’ schrijft Marr.
Om als fabrikant toch een marktvoordeel te krijgen, zijn verschillende soorten gegevens van derde partijen nodig om toepassingen voor concurrerende intelligentie (CI) aan te kunnen sturen. We bespreken er hier een paar.
CI-inzichten ontsluiten uit nieuws-, juridische en patentgegevens
Blinde vlekken zijn gevaarlijk, vooral als het gaat om wat de concurrentie doet. Belangrijk is dan ook dat je de juiste type gegevens bekijkt om deze blinde vlekken te elimineren om zo proactieve strategieën te kunnen bedenken. Denk dan bijvoorbeeld aan:
1. Nieuwsgegevens voor concurrentiemonitoring
Door wereldwijd nieuwsberichten (zowel print al web) te monitoren, weet je niet alleen wat er over je eigen merk wordt gezegd en geschreven, je weet hetzelfde ook over de concurrent. Veel organisaties werken tegenwoordig over de grens, dus kijk niet alleen naar regionale en landelijke media maar ook naar internationale uitgaven.
Nieuwsgegevens kunnen ook nuttige informatie verschaffen over consumentenvoorkeuren, opkomende trends en mogelijk verstorende gebeurtenissen om zo proactieve bedrijfsstrategieën mogelijk te maken.
2. Financiële gegevens voor inzicht in de stabiliteit van derde partijen
Fabrikanten werken vaak met meerdere tussenleveranciers. Er hoeft er maar eentje te falen en de hele keten komt in gevaar. Proactieve risicoanalyse met behulp van financiële bedrijfsgegevens kan helpen om indicatoren van financiële instabiliteit aan het licht te brengen, zodat je tijdig stappen kunt ondernemen om risico's te beperken.
3. Patenten en juridische data om innovaties van concurrenten te volgen
Patentaanvragen, rechtszaken en meer gegevens m.b.t. patenten kunnen inzicht bieden in jouw branche en de spelers daarin. Denk aan de toenemende aandacht voor ESG. Consumenten besteden in hun keuze voor een merk or organisatie steeds meer aandacht aan ESG-factoren zoals maatschappelijke verantwoordelijkheid. En regelgevers over de hele wereld introduceren nieuwe ESG-gerelateerde vereisten.
Vanaf het moment dat een patent is ingediend, duurt het doorgaans twee tot vijf jaar voordat het product wordt vrijgegeven. Analyse van patentendata kan onthullen of een potentieel product duurzame materialen gebruikt, zodat je kunt anticiperen waar concurrenten naartoe gaan als het gaat om het nakomen van ESG-verplichtingen.
Op zoek naar data? LexisNexis kan helpen!
Nieuwsberichten, social media, sanctie data of UBO gegevens. LexisNexis heeft een zeer uitgebreid archief met actuele en historische data. Wil je meer weten over hoe je toegang krijgt tot deze data? Vul het formulier in en we nemen contact met je op.