Gebruik deze knop om te wisselen tussen donkere en lichte modus.

De opkomst van een sociale trend: de impact van MeToo

De Women’s March 2017 en de online beweging van #MeToo hebben afgelopen jaar bewezen dat vrouwen zowel digitaal als fysiek kracht en macht hebben. Ze hebben zichzelf nog nooit zo sterk gevoeld om zich uit te spreken, gelijkheid te eisen en elkaar te ondersteunen. Aangezien deze discussies vooral op Social Media plaatsvinden, hebben wij besloten om dieper op dit onderwerp in te gaan.

Door middel van de Quick Search van Talkwalker, onderzoeken we hoe deze bewegingen er online uitzien, hebben we de sociale data van 13 maanden onderzocht: welke trends er zijn, wanneer hebben die trends een hoogtepunt bereikt, en wie zijn de grote spelers. Daarnaast onderzoeken wij de #MeToo- beweging vanuit een marketingperspectief en bekijken we hoe het merken beïnvloedt.


Het Jaar van de vrouw
Op het moment dat de trend van hashtag #MeToo in oktober 2017 begon toe te nemen, lieten de wereldwijde reacties zich luid en snel horen.



De hashtag is in de maanden daarna qua volume stabiel gebleven op Social Media, met minimale dips in het gesprek. Het is duidelijk dat dit een beweging is die nergens naartoe leidt. In het algemeen blijven trending hashtags niet zo lang een trend over zo’n lange periode.

Het lijkt misschien op dit moment dat de #MeToo-discussie alomtegenwoordig is, deze beweging beweegt verder op de golven die begin 2017 werden gecreëerd door de Woman’s March. #TimesUp is een andere sterke campagne die populair is.



Als herinnering aan hoe groot de Woman’s March was (en blijft), zien we dat deze met 63% van die social conversatie domineert, ter vergelijking met #Me Too en +#TimesUp.

Niet verassend, maar de meerderheid die aan de conversatie deelnam waren vrouwen. (Maar mannen hadden ook genoeg te zeggen!)

Zo veel te zeggen

Een groot deel van die discussies waren gericht op individuen. Veel van hen waren de beschuldigers of de vermeende verdachten. De top vijf genoemde individuen waren Donald Trump, Harvey Weinstein, Al Franken, Roy Moore en Matt Lauer. Al Franken nam onder intense druk ontslag bij de Amerikaanse Senaat; Roy Moore was verslagen in een speciale verkiezingsronde voor de Amerikaanse Senaat; Matt Lauer werd ontslagen van de Today Show bij NBC.

Met behulp van het thema-mogelijkheid in de Quick Search van Talkwalker, hebben we de acties waar mensen over spraken beperkt. Hoewel veel van die acties gingen over de bedreigingen van seksuele intimidatie, veel van het gesprek ging ook over de genezing van de slachtoffers  door termen te gebruiken als dapper, confronteren en genezing.


Hoe past een merk hierin?

Veel merken willen óf inhaken op de #Me Too- discussie óf zij willen het helemaal vermijden. Het is belangrijker dan ooit te voren dat bedrijven goed nadenken of ze willen bijdragen aan een gevoelig gesprek.

Gezien het hoge aantal #MeToo- uitspraken die gaan over het uitfluiten van of de ongewenste aandacht voor het uiterlijk van een vrouw, had Jimmy Choo op een negatieve reactie verwacht op een videoadvertentie met Cara Delavigne die in december 2017 online- gepubliceerd werd. In de advertentie fluiten omstanders naar het model terwijl ze over straat loopt. Reacties op Twitter vroegen zich af hoe het merk zo doof had kunnen zijn.

Doritos ervaarde deze maand een social media protest toen de CEO van PepsiCo suggereerde dat vrouwen niet houden van het gekraak van chips en dat Doritos geruisloze chips op de markt moet brengen. Er waren ruim 272.000 vermeldingen van het debacle online.

Een van de Tweets met de meeste betrokkenheid rond deze discussie toonde vooral ergenis.

Wat moet een merk doen?

Om te beginnen moet u niet een gevoelig onderwerp aanspreken gewoon omdat het kan. Wat u zegt moet bijdragen aan het gesprek het gesprek bevorderen, niet alleen meeliften op een trend wat uiteindelijk averechts kan werken.

Meer dan ooit moeten marketeers bewust zijn van de keuzes die uw bedrijf maakt. Zijn er foto’s in uw advertenties van vrouwen? Kijk goed naar gekleurde mensen? Hoe worden vrouwen afgebeeld in uw marketinguitingen? Het is belangrijk om te begrijpen dat uw keuzes nauwkeurig zullen worden onderzocht. Als u een misstap maakt dan zult u het gelijk horen. Een social media-monitoringtool (we zijn uiteraard bevooroordeeld, maar de Quick Search van Talkwalker is uitstekend!!) kan u helpen bij het monitoren van een conversatie rond alle nieuwe campagnes. Daardoor kunt u nieuwe trends ontdekken die het waard zijn om over te praten.

Wilt u meer leren over de Quick Search van Talkwalker, hoe het u kan helpen om sociale trends te ontdekken en te traceren? Misschien is Nexis Social Analytics dan iets voor u: klik hier.

Neem contact met ons op

E-mail: support@lexisnexis.eu
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456