De opkomst van internet, smartphones en sociale media heeft de afgelopen twee decennia voor een enorme explosie van content gezorgd. Helaas leidt deze onverzadigbare behoefte aan nieuwe content er ook vaak toe dat makers meer tijd besteden aan snelheid en volume, en minder aan nauwkeurigheid en zorgvuldigheid. Op de langere tijd gaat dit echter niet werken vinden wij: degelijk en betrouwbaar onderzoek doen zou altijd een must moeten zijn.
In deze blog delen we drie best practices voor onderzoek voor verschillende facetten van de mediabusiness.
De feiten controleren voordat ze op internet komen
Fact-checking is een kunst die tijd kost - iets dat, zoals we al hebben vastgesteld, voor de meeste makers van content schaars is. En hoewel traditionele mainstream media zoals kranten nog steeds prioriteit geven aan het raadplegen van meerdere bronnen en het controleren van feiten voordat ze verhalen publiceren, zijn makers van podcasts of influencers soms wat lakser in de praktijk.
Helaas is er maar één grote misstap nodig om het vertrouwen van jouw publiek te verliezen,. En hoewel onderzoek met gratis bronnen zoals Google een goed begin is om problemen te voorkomen, is de beste manier om bronnen te gebruiken waarvan je weet dat je ze kunt vertrouwen.
Dat is waar Nexis® om de hoek komt kijken. Met dit platform kun je intuïtief zoeken in meer dan 45.000 bronnen, waaronder historische nieuwsarchieven, juridische gegevens en wereldwijde nieuwsberichten.
Opwindende onderwerpen vinden
Een andere grote uitdaging die is ontstaan dankzij het steeds meer verzadigde medialandschap is een spannend onderwerp vinden dat nog niet op tientallen andere plaatsen is besproken. Nergens is deze uitdaging prominenter aanwezig dan in de wereld van podcasting, waar elke dag nieuwe shows verschijnen. In 2021 waren er meer dan twee miljoen podcasts over de hele wereld – meer dan vier keer meer dan in 2018.
Ook hier kan Nexis helpen. De interface stelt je niet alleen in staat om branchespecifieke inzichten, het laatste nieuws en belangrijke trends zoals internationale sancties of nieuwe patenten in de gaten te houden, je kunt ook snel een diepe duik nemen in specifieke onderwerpen. Denk je erover om een podcast over schone energie te starten? Een snelle zoekopdracht in Nexis kan duidelijk maken wie de belangrijkste spelers zijn of welke nieuwe wetgeving recentelijk is aangenomen.
Doorlichten van deelnemers
De afgelopen jaren is reality-televisie big business geworden, met shows op maat voor iedereen, van kookfans en fashionista's tot fitnessjunkies en roddelliefhebbers. Ondanks het woord 'realiteit' in de titel gaat er veel werk vooraf aan het produceren van deze shows.
Het doorlichten van potentiële deelnemers, sterren of gasten voor deze shows is een cruciale stap in het productieproces en Nexis kan het werk gemakkelijker maken. We bieden namelijk biografische informatie, waaronder zakelijke relaties, nieuwsverslaggeving en informatie over rechtszaken tegen miljoenen individuen. Zo kun je mogelijke problemen ondervangen voordat iemand voor de camera staat.
Wil je meet weten over de mogelijkheden van onderzoek doen met Nexis? Vul het formulier in en vraag een demo aan!