Van media monitoring naar media intelligence: een ander perspectief
Het vak van communicatie- en PR professionals is flink verandert de afgelopen jaren.
Dankzij diverse technologieën worden cijfers over bijvoorbeeld media-aandacht nu in een oogwenk geleverd. Er zijn nieuwe manieren gekomen om de effectiviteit van berichtgeving te meten, zoals de betrokkenheid van het publiek en gegevens zijn gemakkelijker dan ooit te visualiseren en te delen met anderen.
Tegelijkertijd is het communicatielandschap drastisch veranderd. De 24/7 nieuwscyclus, de opkomst van nepnieuws, de explosieve groei van influencer-gemeenschappen en de invloed van een enkele tweet, het is niet meer zoals vroeger. Snelle en nauwkeurige media monitoring is daarom belangrijker dan ooit.
We willen zelfs voorstellen nog een stapje verder te gaan dan dit. Media monitoring is een mooie start, maar om echt nieuwe inzichten te krijgen is media intelligence nodig. In dit blog geven we hiervoor drie redenen.
Bouwen, niet monitoren
Media monitoring klinkt soms wat passief; alsof communicatieprofessionals alleen maar een paar nieuwskoppen scannen, de gegevens in een rapport invoeren en dan weer verder gaan.
De rol van deze professionals begint echter pas bij het monitoren. De toegevoegde waarde zit in het analyseren van de gegevens en het inzicht krijgen in hoe een organisatie, merk of campagne presteert. Het is weten welke vragen je moet stellen en hoe een bedrijf of merk succes meet. En het voegt belangrijke context toe aan advies dat wordt gegeven m.b.t strategie, iets wat belangrijk is om te kunnen bouwen aan een organisatie. Daarom dekt een term als media intelligence veel beter de lading.
Een blik op de toekomst
Tools voor media monitoring produceren eindeloze hoeveelheden gegevens, grafieken en infographics - en Nexis Newsdesk™ is daarop geen uitzondering. Media intelligence gaat niet alleen over het bijhouden van deze gegevens; het gaat erom te weten wat je ermee moet doen.
Een blik op de belangrijkste trends in het medialandschap van een organisatie of merk kan bijvoorbeeld een slimme professional helpen bepalen wanneer bedrijfsinformatie moet worden gepubliceerd, wie de belangrijkste stakeholders zijn en nog veel meer. Bovendien kan het herkennen en begrijpen van deze trends helpen om je voor te bereiden op een mogelijke PR-crisis. Het is bijna alsof je de toekomst kunt zien!
Waarde bewijzen
Communicatie professionals hebben vaak moeten knokken voor een plekje aan de strategische tafel. Het lijkt wel alsof ze elke keer weer opnieuw hun waarde moeten bewijzen. Hard werken zou voldoende bewijs moeten zijn, maar soms is het nodig om het datagedreven karakter van PR en marketing extra te benadrukken en zo je waarde te bewijzen aan het management. Media intelligence kan hierbij helpen. Deel de inzichten die je hebt verzameld met jouw directie, gebruik visualisaties die laten zien hoe je tot je conclusies bent gekomen en geef advies op basis hiervan.
Nexis Newsdesk kan je hierbij helpen. Newsdesk bevat alle tools die nodig zijn om ervoor te zorgen dat je kunt overstappen van media monitoring naar media intelligentie. Ga voor meer informatie naar https://www.lexisnexis.nl/media-monitoring/nexis-newsdesk