Effectieve doelgroepanalyse

12 Oct 2021 7:54 am

5 stappen voor een effectieve doelgroep analyse

Eén ding dat de meeste succesvolle organisaties gemeen hebben, is een goed begrip van hun belangrijkste doelgroepen en hoe ze het meest succesvol met ze kunnen communiceren.

Het identificeren van de specifieke groep mensen met gedeelde kenmerken die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten is nooit eenvoudig geweest, maar begrijpen wat deze doelgroepen motiveert, is zelfs nog complexer. Met een grondige kennis van doelgroep analyse en overtuigingskracht zijn communicatieprofessionals goed gepositioneerd om een cruciale rol te spelen bij het helpen van organisaties om hun doelgroepen duidelijker te definiëren en beter te begrijpen.

In dit blog zetten we 5 stappen op een rij die je kunt gebruiken om een effectieve doelgroep analyse te maken.

1. Marktonderzoek

De beste plek om te beginnen is bij een gedegen marktonderzoek. Dit vormt de basis voor  
de positie van jouw organisatie in de markt, geeft inzicht in jouw sterke en zwakke punten (en die van de concurrentie) en brengt potentiële groeimogelijkheden in kaart.

Voorbeelden van dingen die je kunt onderzoeken zijn:

  • Analyse van branchestatistieken
  • Interviews met opinieleiders uit de sector
  • Gegevens van en over concurrenten
  • Een studie van opkomende trends in de markt

Er zijn diverse manieren om aan deze input voor je marktonderzoek te komen. Nexis is bijvoorbeeld een online tool met een database met bedrijfs-, concurrent-, industrie-, markt-, octrooi-, juridische en wettelijke informatie.

2. Data analyse

Zodra jouw marktonderzoek is gestart is het tijd om de gegevens te analyseren die je hebt gevonden. Het doel van deze data analyse zou moeten zijn om belangrijke inzichten te verkrijgen die helpen jouw belangrijkste doelgroepen te definiëren en het verhaal over jouw organisatie of product samen te stellen dat het beste bij deze groep past.

"Als je met iedereen probeert te praten, bereik je niemand", zegt marketingexpert Jennifer Yesbeck. "Met doelmarketing kun je dit probleem oplossen en je concentreren op het maken van berichten voor één specifiek publiek."

Communicatieprofessionals moeten daarom een duidelijk begrip van hun onderzoeksresultaten ontwikkelen met een gedegen analyse van elke belangrijke doelgroep die de organisatie moet bereiken. Dit kunnen demografische gegevens zijn (leeftijd/geslacht/opleiding), geografische (stad/regio/land), gedrag (aankopen/websitebezoeken/) of psychografische gegevens (waarden/overtuigingen/interesses).

3. Benchmarken

Nu de analyse van de doelgroepgegevens is voltooid, kun je overgaan tot het beoordelen en benchmarken van de belangrijke doelgroeptrends.

"(Marktonderzoek stelt je in staat om) jouw succes te benchmarken en te evalueren", aldus de Kauffman Ondernemersblog. "Door de omvang van jouw markt te kennen, hoe jouw concurrenten het doen en wie hun klanten zijn, kun je doelen stellen om jouw perfecte markt te bereiken, je klantenbestand uit te breiden en te volgen hoe jij presteert ten opzichte van de concurrentie."

Met benchmarken ben je ook beter in staat om proactieve strategische aanbevelingen te doen aan het management, in plaats van achteraf te reageren op veranderingen in de markt.

4. Kennisdeling

Het is van cruciaal belang om de resultaten van een doelgroepanalyse-initiatief te delen op een manier die andere teams binnen de organisatie helpt om hun prestaties te optimaliseren en betere strategische beslissingen te nemen.

Belangrijk is om daarbij te communiceren dat de inzichten die je deelt gebaseerd zijn op degelijk en betrouwbaar onderzoek en een grondige data-analyse.

Specifieke formaten die je kunt gebruiken om intern kennis te delen zijn onder meer:

  • Grafieken of diagrammen om de analyse visueel te illustreren
  • Gedetailleerde statistische rapporten met robuuste gegevenstabellen
  • Buyer persona's en anekdotische voorbeelden voor meer uitleg en achtergrond

5. Doorlopende Monitoring

De laatste stap is een proces opzetten voor doorlopende monitoring van jouw doelgroepen. De meest efficiënte tool hiervoor is een oplossing voor media monitoring.

Media monitoring is een "must have" hulpmiddel in veel organisaties voor het analyseren van concurrenten, het onderzoeken van nieuwe industrieën of potentiële markten, of het uitvoeren van due diligence voordat een nieuwe deal of partnerschap wordt gesloten. Het is ook een essentieel hulpmiddel voor voortdurende doelgroep analyse over verschillende mediatypen en kanalen, van print tot TV tot social media.

Het resultaat van media monitoring is dat je in staat zijn om de onderwerpen die jouw doelgroepen belangrijk vinden beter te begrijpen, verschuivingen in trends in het sentiment van het publiek te identificeren en beter voorbereid te zijn om te reageren op mogelijke negatieve commentaren over jouw merk of product.

Mocht je nog geen media monitoring oplossing hebben, dan is Nexis Newsdesk mogelijk interessant, vraag een vrijblijvende demo aan via het formulier.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs