Ethische aanpak van mode

12 Oct 2020 10:42 am

Project Cece laat de mode-industrie een duurzame toekomst zien

De coronacrisis heeft ertoe geleid dat veel bedrijven onder een vergrootglas liggen bij consumenten, investeerders en zelfs politici. Veel bedrijven hebben als gevolg hiervan complimenten ontvangen voor hun communicatie en acties tijdens de crisis. Maar er zijn ook bedrijven die, door niet juist te handelen of te reageren, juist te maken hebben gekregen met serieuze gevolgen m.b.t. financiën en reputatie.

Bedrijven die de focus leggen op duurzaamheid, zoals bij het vaststellen van ESG (Environmental, Social and Governance) doelen, hebben een grotere kans om succesvol te blijven, nu en in de toekomst. Zelfs voor de pandemie waren we bij LexisNexis al nieuwsgierig naar hoe bedrijven voldoen aan eisen m.b.t. duurzaamheid en ESG. Daarom hebben we een reporter op pad gestuurd. In deze tweede video in onze Purpose & Profit serie, staat Project Cece centraal. Begonnen in 2016 door een jong team dat ethische modemerken wilde promoten die leveranciers hebben die gegarandeerd niet werken met gedwongen arbeiders en hun omgeving niet vervuilen.

Supply chain risico in de mode-industrie

Supply chain risico’s hebben een grote rol gespeeld in de mode-industrie de afgelopen jaren en zijn de oorzaak geweest voor financiële, juridische, strategische- en reputatieschade. Voorbeelden zijn:

  • Diverse internationale modemerken stonden bloot aan negatieve berichtgeving in de media nadat een fabriek in Bangladesh, die gebruikt werd door hun leveranciers, instortte in 2013 en 1.134 mensen om het leven kwamen.
  • Een recent rapport door het Intergovernmental Panel on Climate Change laat zien dat op basis van calculaties de mode-industrie verantwoordelijk is voor 10% van de jaarlijkse koolstofdioxide uitstoot wereldwijd.
  • Een rapport van dit jaar van UNICEF gaf aan dat gedwongen arbeid, en kinderarbeid in het bijzonder, overheerst in werk waar weinig ervaring voor nodig is zoals bij het plukken van katoen, iets dat vaak gebeurt in de supply chain van mode bedrijven of derde partijen die voor hen werken.

Een belangrijke oorzaak van verhoogd risico in de mode-industrie is een gebrek aan voldoende inzicht in de keten van leveranciers. “Bedrijven die hun producten verkopen in Europa en de VS hebben geen flauw idee waar hun stoffen vandaan komen” zegt Sofie Ovaa van de activisten groep Stop Child Labour. “Misschien weten ze wie de eerste leverancier is en hebben ze regels met deze partij afgesproken, maar verderop in de keten (de leverancier van de leverancier) gelden deze afspraken misschien niet en is er geen kennis meer over waar grondstoffen vandaan komen.”

Ethische verwachtingen nemen toe na COVID-19

COVID-19 heeft de mode-industrie hard geraakt, fabrieken en winkels moesten sluiten en door het werken vanuit huis wordt er ook minder online kleding gekocht. En nog een nieuwe trend liet zich gelden: de toenemende vraag naar duurzame kleding. De Britse Royal Society of Arts, Manufactures and Commerce deed een onderzoek onder consumenten in mei en vond dat minder dan 1 op de 5 wil dat de mode-industrie terugkeert naar ‘normaal’ na de pandemie. En meer dan de helft heeft de wens dat de mode-industrie er alles aan doet om meer milieuvriendelijk te produceren en werkcondities voor werknemers te verbeteren.
Nog voor de pandemie gingen we op bezoek bij Project Cece, de grootste Europese zoekmachine voor ethische kleding en duurzame mode. Hun missie is het promoten en verkopen van kleding die ethisch geproduceerd is. Ze doen due diligence op modeketens en merken en selecteren die partijen die voldoen aan de hand van de volgende criteria:

  • Eerlijke betalingen en verbetering van de gemeenschap waarin de productie plaatsvindt, door training en andere vormen van ondersteuning.
  • Het aanbieden van goede werkomstandigheden en arbeidsrechten aan werknemers in de supply chain.
  • Gebruik van duurzame, niet vervuilende materialen.

De jongere generatie vraagt om ESG

De oprichters van Project Cece hebben gemerkt dat hun missie een gevoelige snaar heeft geraakt bij consumenten. Ze hebben uit kunnen breiden naar het Verenigd Koninkrijk en Duitsland en hebben een voorlopige investering gekregen van een durfkapitaal investeerder. Cece’s kleding is met name populair onder jonge mensen, dit suggereert dat er een groot potentieel is voor groei onder de volgende generatie van consumenten en investeerders.

Ze hebben ook ervaren dat bedrijven die inzicht hebben in hun supply chain hierbij ook bijkomend voordeel van hebben. “Deze merken hebben zo’n geweldig verhaal dat je dit verhaal ook graag wilt vertellen,” zegt Project Cece mede-oprichter Noor Veenhoven. “Je wilt laten zien dat een product zo veel meer is dan een cool kledingstuk, dat er ook een interessante reis en verhaal achter zit.”

Voor onze documentaire gingen we ook op bezoek bij Asif Ventures, een fonds dat investeert in Project Cece, in hun glazen kantoor in het innovatieve Start-Up Village in Amsterdam. Hun directeur, Federico Maroli, vertelde ons dat “Sociale doelen spelen een grote rol bij het beslissen of we willen investeren”. “We beschouwen het als een integraal onderdeel van ons business model,” zegt hij. “Als bedrijven willen groeien en blijven voort bestaan, dan moeten ze kijken naar oplossingen die de maatschappij en omgeving niet negatief beïnvloeden.”

Sociale verantwoordelijkheid & winst maken zijn

Deze video van 6 minuten is de tweede in onze ‘social verantwoordelijkheid & winst maken’ serie uit Amsterdam. Tijdens ons bezoek aan deze stad spraken we met experts die ons vertelde dat bedrijven of falen of succesvol zijn op basis van welke keuze ze maken m.b.t. sociale verantwoordelijkheid. “Ik denk dat het echt mogelijk is voor een bedrijf om winst en waarde te combineren,” zegt Melissa Wijngaarden aan het einde van onze documentaire. “Vandaag de dag stemmen we met ons geld en ik denk dat als mensen kopen volgens hun waarden, dat bedrijven die produceren volgens hun waarden zullen groeien en dat hun impact ook zal toenemen. Ik denk dat dat een hele mooie wereld zal zijn.”

Is jouw organisatie al klaar om te voldoen aan de vragen van consumenten over sociale verantwoordelijk? Terwijl je ook je stakeholders tevreden houdt met mooie winst cijfers?

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs