Gemeenteraadsverkiezingen 2022: media monitoring
In de week van 14 maart 2022 mogen we weer naar de stembus. Inwoners van Nederlandse gemeenten mogen stemmen over wat zij belangrijk vinden.
Met behulp van Nexis Newsdesk en Nexis Social Analytics hebben wij een aantal grafieken gemaakt, gebaseerd op berichtgeving in Nederlandse media over de Gemeenteraadsverkiezingen van 2022.
Thema's bij de Gemeenteraadsverkiezingen
In deze grafiek kijken we naar 5 thema's die partijen in veel gemeenten hoog op de agenda hebben staan. Over welke wordt het meest geschreven in Nederlandse print media?
Sentiment van de berichten
Het sentiment zegt iets over de toon van de berichtgeving. Er zijn drie categorieën: positief, negatief en neutraal. In de grafiek zien we hoe het sentiment zich heeft ontwikkeld in de afgelopen paar maanden.
Berichtgeving per bron
Deze grafiek maakt inzichtelijk uit welke (print) bronnen de berichtgeving afkomstig is.
Top thema's social media
Met de hulp van Nexis Social Analytics, mede mogelijk gemaakt door Talkwalker, krijgen we inzicht in de berichtgeving op social media. Zoals in onderstaande word cloud waar de meest gebruikte hashtags (#) over de Gemeenteraadsverkiezingen naar voren komen.
Maak ook berichtgeving over jouw organisatie inzichtelijk! Met Nexis Newsdesk en Nexis Social Analytics maak je grafieken zoals hierboven voor jouw eigen organisatie. Benieuwd hoe het werkt? Vraag een demo aan via het formulier,