
Al sinds het bestaan van het vak worstelen professionals in public relations met een bijzonder lastig probleem: hoe kunnen we de waarde van ons werk meten? Sommige PR-marktleiders pleiten voor een beter kader voor het meten van media-aandacht door kwantitatieve en kwalitatieve contentanalyse te combineren. Deze benadering dwingt ons om na te denken over belangrijke vragen die nauw samenhangen met een effect op communicatieresultaten, zoals: Is de zichtbaarheid van het merk vergroot binnen relevante mediakanalen? Hoe duidelijk is het merk gepositioneerd? Worden de kernboodschappen goed overgebracht? Hoe positief of negatief wordt het merk afgebeeld?
Veel van dit soort zaken zijn te achterhalen door media-monitoring maar er is een serieuze behoefte om de waarde van PR-services te kwantificeren door de resultaten van PR-activiteiten te beoordelen, en daarom is de industrie hier al decennia mee bezig. Het goede nieuws is dat er nieuwe meetinstrumenten in opkomst zijn, die onder andere mogelijk zijn gemaakt door technologische doorbraken in de afgelopen jaren. Door deze ontwikkelingen kunnen we uiteindelijk het ongrijpbare antwoord vinden op de vraag hoe we ROI kunnen meten in PR.
Meer weten? Download het E-Book!