Hoe alternatieve data de standaard is geworden

24 Feb 2020 11:02 am

Alternatieve data heeft de aandacht getrokken van financiële organisaties wereldwijd. Zij zien in dat zulke data het nemen van beslissingen kan revolutioneren en de bedrijfsefficiency kan verbeteren. In gevolg op dit succes verwachten organisaties dat bedrijven in andere branches ook gebruik zullen gaan maken van dit soort data. Maar wat is het eigenlijk?

Wat is alternatieve data?

Traditionele data, zoals persberichten en financiële rapporten, hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in de beoordeling en interpretatie van investeringsstrategieën. Alternatieve data bieden de kans op een meer multidisciplinaire aanpak bij het analyseren van complexe omstandigheden. Voorbeelden zijn:

  • Nieuws
  • Patenten
  • Juridische data

Organisaties in de financiële dienstverlening, zoals investeringsmaatschappijen en beleggingsfondsen, verbreden hun data portfolio’s om te voldoen aan de vraag naar betere inzichten in markttrends waarmee ze koop- en verkoop beslissingen ondersteunen. Hiermee hebben ze een voorsprong op hun concurrenten.

Experts voorspellen dat de markt voor alternatieve data nog in zijn kinderschoenen staat, met een jaarlijkse besteding van $1.1 miljard in 2019 en een verwachte besteding van $1.7 miljard in 2020, volgens een artikel van MarketWatch.

Alternatieve data, alternatieve aanpak?

Niet verrassend, ook niet-financiële organisaties beginnen warm te lopen om alternatieve data te gebruiken om inzichten te krijgen die ze helpen bij het verbeteren van hun marktpositie of het creëren van nieuwe kansen.

Bijvoorbeeld de hospitality branche. Zij zetten online kanalen in die consumenten, dag en nacht en waar dan ook in de wereld, mogelijkheden bieden om reizen en hotels te boeken en transportmiddelen te reserveren. Hierdoor zien zij een flinke groei in hun omzet.

Met alternatieve data kunnen deze organisaties de klantbehoeften beter begrijpen en trends in de reiswereld voorspellen.

Gebruik maken van de kracht van alternatieve data

Voor welke vakgebieden kan het gebruik van alternatieve data bepalend zijn voor de toekomst?

  • Risk Management: er zijn steeds meer gevaren in de wereld die kunnen leiden tot financiële – of reputatieschade. Het gebruik van alternatieve data, gegenereerd door satellieten of weermonitorings-technologie, helpt organisaties het grotere verhaal te zien en bijtijds acties te plannen om schade te voorkomen
  • Gezondheidszorg: social posts over hoofdpijn, verkoudheid of stress hebben veel potentieel als alternatieve data. Organisaties in de gezondheidszorg gebruiken ze om te ontdekken of te voorspellen in welke regio’s zich mogelijke gezondheidsrisico’s ontwikkelen. Zo kunnen ze sneller reageren op een mogelijke epidemie of uitbraak van de griep.
  • PR, Sales & Marketing: data over sentimenten, vergaard uit nieuws en sociale kanalen is een waardevolle alternatieve databron voor organisaties die de effecten willen meten van PR & Marketing campagnes.
  • Onderzoek. In het onderzoek na het volgende ‘must-have’ product, zijn er diverse bronnen relevant: nieuws, social media en patenten, om nieuwe consumentenbehoeften te identificeren of de activiteiten van de concurrent te monitoren.
Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs