Hoe Big Data helpt in het “Nieuwe Normaal”

08 Jun 2020 10:03 am

De huidige pandemie verstoort de economie flink de komende jaren en misschien wel voor altijd. De COVID-19 crisis verandert bestaande businessmodellen die misschien al honderden jaren bestaan.

Restaurants breiden uit door ook eten te bezorgen, scholen schakelen over op online lessen, bedrijven laten personeel thuis werken en industrieën waar altijd persoonlijke verkoop plaatsvond zoeken naar nieuwe, persoonlijke manieren om online te verkopen.

Accentueer het positieve

Het positieve aan deze wereldwijde crisis is dat het ons nu overkomt, de wereld is namelijk nog nooit zo goed verbonden geweest. Er zijn 3.2 biljoen smartphone gebruikers wereldwijd, dit is bijna 50% van de gehele wereldpopulatie en significant meer dan een decennium geleden. Een combinatie van sneller internet en betere mobiele netwerken zorgt ervoor dat mensen vandaag de dag veel beter met een lockdown kunnen omgaan dan een decennium geleden toen de online wereld nog minder ontwikkeld was.

Gedrag digitaliseren

Door de omstandigheden rondom COVID-19 zijn veel organisaties verplicht om sneller te digitaliseren dan dat zij eigenlijk gepland hadden. Het is bijna alsof we een virus nodig hebben om een blijvende veranderinge in onze gewoontes af te dwingen. De Amerikaanse supermarktketen Tesco heeft in een paar weken haar online bezorgingen zien verdubbelen terwijl zij dit pas over een paar jaar hadden verwacht. Zij bieden nu per week een miljoen bezorgingen aan in de UK.

Recent onderzoek van Workhuman laat zien dat voor deze pandemie slechts een derde van alle werkenden in de US vanuit huis werkte. Ook dit is een gewoonte die in alle waarschijnlijkheid zal veranderen, aangezien bedrijven zich realiseren wat voor kosten besparingen zij kunnen doen wanneer er efficiënter met werkplekken om wordt gegaan en het kantoor niet meer wordt gezien als de beste plek om zaken te doen.

Het nieuwe normaal zal uiteindelijk aspecten van voor en na de pandemie bevatten en zal naar alle waarschijnlijkheid meer afhankelijk zijn van onlineservices.

De reis van de digitale transformatie

Natuurlijk hadden veel bedrijven al voorspeld dat online steeds groter en groter zou worden, ook al voor de uitbraak van het virus. Dit waren vaak bedrijven die het traditionele bedrijfsmodel probeerden te veranderen:

  • Amazon in retail
  • Uber in vervoer
  • Airbnb in verblijf
  • Netflix in uitzenden

Deze bedrijven maakten allemaal gebruik van collecties aan data en analyses om nieuwe zakelijke kansen te creëren en de huidige status-quo uit te dagen. Dezelfde bedrijven hebben recentelijk het voortouw genomen met het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de vorm van algoritmes die big data kunnen analyseren. Zij zetten de reis van de digitale transformatie voort en blijven hun bedrijfsmodellen ontwikkelingen in een wereld waarin verandering het enige consistente is.

De huidige crisis heeft ook bedrijven die vanuit de aard minder digitaal zijn gedwongen om hun status-quo te verbeteren, van restaurants die gaan bezorgen tot makelaars die aan online 3D rondleidingen doen. Deze bedrijven zijn nu hun eigen reis van digitale transformatie gaan maken, niet vanuit eigen keuze maar uit noodzaak.

Opbloeien in chaos – De rol van data

Bedrijven die al gebruik maakten van digitale tools voordat het virus uitbrak zullen de beste start positie hebben wanneer het virus weer verdwijnt. Organisaties moeten de vorm van de nieuwe realiteit kunnen identificeren en analyseren en data is de tool die dat mogelijk maakt. Door het gebruik van eigen data en data van derde partijen kunnen organisaties:

  • Klant trends ontdekken om sales- en marketingstrategieën hierop aan te passen.
  • Predictive analytics doen door middel van alternatieve data uit nieuws- en bedrijfsbronnen waardoor betere koop en verkoop beslissingen genomen kunnen worden.
  • Academisch zoeken ondersteunen met grote hoeveelheden data voor machine learning
  • Kritische PEP lijsten, sanctie lijsten en wachtlist data integreren om compliance programma’s te verbeteren

Zo zullen uiteindelijk de bedrijven die in snel tempo het gebruik van big data omarmen de eerste plek veroveren wanneer de bedrijfswereld terugkeert naar het nieuwe normaal.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs