Hoe Tony's Chocolonely de wereld verandert

06 May 2020 7:30 am

Hoe organisaties reageren op de coronacrisis wordt aandachtig bekeken door de media, de politiek en consumenten. Organisaties die hun werknemers niet goed behandelen liggen snel onder vuur. In de post-Covid-19 wereld zullen vooral die organisaties overleven die correct omgaan met verplichtingen rondom Environmental, Social & Governance (ESG).

Voor de crisis hadden wij bij LexisNexis al interesse in hoe organisaties omgaan met de balans tussen sociale verantwoordelijkheid en de drang naar meer omzet. Daarom stuurden wij een journalist naar Amsterdam om onderzoek hier naar te doen. Onze reporter ging op bezoek bij Tony’s Chocolonely, opgericht in 2006 door een journalist die een einde wilde maken aan moderne slavernij in de cacao-industrie door “100% slavenvrije” chocola aan te bieden. Tony’s is sindsdien één van de grootste chocolademerken in Nederland geworden en is recentelijk ook gelanceerd in de USA en in de UK. Bekijk hier de video die we hierover hebben opgenomen.

Transparantie, traceerbaarheid en eerlijkheid

Anne-Wil Dijkstra heeft misschien wel de mooiste functietitel in de wereld – ze is “Choco Co-Captain” bij Tony’s Chocolonely. Ze heeft ons een tour gegeven door het hoofdkantoor in de buurt van het Westerpark in Amsterdam en legde daarbij uit welke stappen Tony’s neemt om moderne slavernij in cocoa supply chains uit te roeien:

  • Aandacht creëren voor slavernij in de cacao-industrie. Hun repen zijn bijvoorbeeld verdeeld in ongelijke stukken als een weergave van de ongelijkheid in de chocolade supply chain.
  • Zorgen voor de traceerbaarheid van de cacaobonen die gebruikt worden om hun chocola te maken en technologie inzetten om transparantie te promoten in alle fases van de supply chain.
  • Een goede prijs betalen aan boeren en met ze samenwerken door het geven van trainingen waarmee ze productiviteit, de kwaliteit en ecologisch duurzame praktijken kunnen verbeteren.
  • Alle chocoladefabrikanten, - distribiteurs en retailers aanmoedigen om deel te nemen aan hun ‘Open Chain’, een partner platform waarin ze kennis, tools en ervaringen delen.

Wat is de les die andere organisaties die modern slavernij bestrijden hier van kunnen leren? Paul Schoenmakers, Head of Impact bij Tony’s Chocolonely, deelde met ons dat de sleutel ligt in het begrijpen en leren kennen van je leveranciers. “Bij elke chocoladereep die we verkopen, weten we 100% zeker waar de cacao vandaan komt omdat we geloven dat als je een directe relatie hebt met de cacao boeren, je ook verbonden bent met de problemen die er zijn” zegt hij. Vorig jaar kwam Tony’s Chocolonely 268 cases tegen waarin er sprake was van kinderarbeid. “Dat is heel goed, omdat we weten wanneer we een probleem vinden, we ook weten hoe we dit moeten oplossen” zegt Paul.

Sociale verantwoordelijkheid en winst maken kunnen samen

Deze video van 6 minuten is de eerste in een reeks van drie video’s die in Amsterdam zijn opgenomen. Tijdens ons bezoek hebben we met diverse experts gesproken in de zakelijke dienstverlening en investeringsindustrie. Zij vertelden ons dat organisaties of falen of succesvol zijn in de verschuiving naar sociaal bewust ondernemen. Er zijn veel overtuigende redenen om deze verschuiving te maken – maar misschien is niemand zo overtuigend als Anne-Wil aan het einde van deze eerste video. “Ik denk natuurlijk dat het voor alle organisaties mogelijk is om (sociale) doelen te halen en tegelijkertijd ook winst te behalen ” zegt ze. “Je moet een positieve verandering maken in de wereld. Elk bedrijf heeft een goede missie nodig met positieve impact en dat is je doel, want winst is een middel, geen doel.”

Is jouw organisatie klaar om te voldoen aan ethische verwachtingen – terwijl je ook je aandeelhouders tevreden stelt?

Volgende stappen

  1. Bekijk hier de documentaire over Tony’s Chocolonely.
  2. Kom erachter hoe Nexis Solutions bedrijven kan helpen om effectieve risk management processen te implementeren en te voldoen aan ESG verwachtingen.
  3. Volg ons op Twitter en LinkedIn voor de aankomende video’s over een modebedrijf en investeringsmaatschappij.
Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs