
Flips, spins, bends, twirls, jumps, kicks en tricks - alles op ijs en sneeuw. Wintersport is een indrukwekkend vertoon van atletisch talent, en degenen die veel minder getalenteerd zijn bekijken het vol ontzag.
Zoals bij de meeste grote sportevenementen profiteren merken van dit gegarandeerde kijk-publiek om hun bedrijf te adverteren. Maar natuurlijk werkt dit soort public relations het best als het op een goed geïnformeerde manier is gedaan. Onze site voor sportanalyses is gewijd aan het bijhouden van mediavermeldingen en volgt het de nieuwsberichten van het meest opwindende wintersportevenement van 2018.
Nu de Olympische Spelen al een tijdje bezig zijn, volgt iedereen zijn favoriete kanalen om de resultaten te bekijken. Dit is wat de data zegt over hoe de media de Winterspelen verslaat:
De populariteitswedstrijd winnen
Welke sporten krijgen wereldwijd de meeste aandacht in zowel sociale als traditionele media? De top drie posities gaan naar ijshockey, snowboarden en kunstschaatsen. Uit de gegevens blijkt dat toen de Winterspelen slechts een week aan de gang waren, er meer dan 14.000 artikelen zijn gepubliceerd over de ijshockeyevenementen, iets meer dan 12.000 aan snowboarden gerelateerde berichten en 9.200 artikelen over kunstschaatsen. Na deze populaire sporten gaat het vooral om curling en alpine skaten. Rodelen en skispringen hebben de laagste percentages in de berichtgeving in de media.
Het publiek lokaliseren
Hoewel de atleten concurreren op wereldniveau, zijn er bepaalde regio's waar u de meeste mediadekking kunt verwachten. Amerika neemt het goud met meer dan 1,2 miljoen artikelen halverwege de spelen, terwijl Azië het zilver verdient met iets meer dan een miljoen artikelen. De bronzen plak gaat naar Europa met net iets meer dan 800.000 artikelen. De media in Afrika en Oceanië maken zich op basis van de data veel minder zorgen over deze wintersportevenementen.
Blijf bovenop de trends
De duurzaamheidsinspanningen van de Winterspelen blijken een populair onderwerp te zijn in de media, waarbij meer dan 70 procent van de artikelen een positieve kijk geeft op energie-efficiëntie tijdens zo'n prominent sportevenement. Bovendien haken grote merken ook aan bij dit evenement met hun marketing- en reclameactiviteiten. Toyota en Samsung nemen hierin de leiding.
Wilt u ook een analyse maken van een evenement? Of van uw eigen organisatie in de media? Vraag dan een demo aan van onze media analyse tool Newsdesk.