De onderzoeksjournalisten van nu
Volgens een onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism en de University of Oxford naar online nieuwsconsumptie over de hele wereld, gebruikt meer dan de helft van alle internetgebruikers in 36 landen (54 procent) sociale media wekelijks om het nieuws bij te houden. Dit varieert van ongeveer 76 procent in Chili tot slechts 29 procent in Japan en Duitsland. Meer dan één op de tien geïnterviewden (14 procent) geeft zelfs aan dat sociale media hun belangrijkste nieuwsbron zijn. Bovendien vertrouwt één derde – 33 procent – van de jongere generatie op sociale media als hun voornaamste bron van nieuws.
De opmars van social media platforms als nieuwsbron legt een uitdaging bloot waar onderzoeksjournalisten vandaag de dag mee te maken hebben. Hoe kun je jezelf onderscheiden en waardevolle en relevante content bieden in een tijd waarin traditionele onderzoeksjournalistiek steeds minder belangrijk lijkt te worden?
In onze nieuwste infographic kijken we naar een aantal mogelijke obstakels. Het landschap van de onderzoeksjournalistiek verandert in een razend tempo. Complicerende factoren, zoals de opkomst van nepnieuws, wantrouwen en het groeiende aantal nieuwsbronnen, maken dat journalisten steeds meer moeten doen met minder – maar dan wel sneller en beter dan ooit.
Hoe ga je hiermee om? Hieronder vind je een aantal tips.
Je gegevens ontwikkelen
Als je sneller moet werken en moet selecteren uit niet honderden, maar duizenden nieuwsbronnen, hoe kom je dan op het juiste moment aan precies die feiten die je nodig hebt? Onderzoeksexperts kunnen je helpen met specifieke, op maat gemaakte zoekopdrachten en meldingen die je op de hoogte houden. Zo weet je zeker dat je altijd direct op de hoogte bent van het belangrijkste nieuws. Deze zoekopdrachten kijken ook naar historische gegevens en kunnen aangepast worden als nieuwscycli en trends veranderen. Het beste overzicht krijg je vaak als je historische en recente gegevens combineert.
Vertrouw op je bronnen
Het vertrouwen in de traditionele journalistiek neemt steeds verder af. Daarom is het belangrijk dat je wel op jouw bronnen kunt vertrouwen. Als je onderzoek doet, weet je hoe gemakkelijk het is om een spoor te volgen dat uiteindelijk doodloopt, of dat je niet helemaal vertrouwt. Maar met een partner die artikelen, rapporten en onderzoeksresultaten van uiteenlopende bronnen, experts en auteurs verzamelt, weet je zeker dat je een solide en betrouwbare context hebt om jouw verhaal te schrijven.
Wees wendbaar
Automatiseer zoveel mogelijk, zodat je jouw tijd en talent kunt gebruiken waar die het meest nodig zijn. We hebben het al gehad over services die zoekopdrachten en meldingen instellen, en contentbronnen verzamelen. Stel je vervolgens ook nog eens een partner voor die deze gegevens kan omzetten in gestroomlijnde rapporten, jouw content vertaalt in verschillende talen en gegevens die je niet nodig hebt eruit filtert. Zo kun je je ook richten op internationale medewerkers en bronnen, voor een overtuigend totaalplaatje. Een efficiënte onderzoeksoplossing zoals Nexis kan de kern van jouw team worden. Vraag een demo aan via het formulier