Jouw aanwezigheid op social media versterken

03 Mar 2021 12:02 pm

Zo kan media intelligence jouw aanwezigheid op social media versterken

Een media monitoring & analyse tool kan je helpen bij het ontdekken van trends terwijl ze ontstaan. Zet deze vervolgens om naar nuttige inzichten. Houd deze trends en inzichten daarna niet voor jezelf! Gebruik media intelligence om je social media volgers blij te maken. Lees verder om te ontdekken hoe een media monitoring tool als Newsdesk of social media monitoring oplossing als Social Analytics hierbij kan helpen.

Een boodschap met betekenis

Voordat je begint met het maken van social media content is het belangrijk dat je de campagne voorziet van een solide boodschap. Welke thema’s sluiten aan bij de doelstellingen van jouw organisatie? Wil je meer bekendheid creëren bij prospects? Of ligt de nadruk juist op een snellere conversie van prospect naar lead?

Dit zijn een aantal voorbeelden:

  • Informeren: Jouw merk onder de aandacht brengen van meer gekwalificeerde prospects? Gebruik een media monitoring & -analyse tool als Newsdesk om trends te ontdekken die belangrijk zijn voor jouw sector, gebruik wat je hebt geleerd om een strategie te bouwen die jouw volgers voorziet van relevante inzichten.
  • Onderwijzen: Jouw prospects hebben misschien vragen over wat je te bieden hebt. Kun je ze helpen met het besparen van tijd of geld? Heb je een unieke propositie die ze nergens anders kunnen vinden? Ontwikkel een boodschap voor jouw social kanalen die helpt om te onderwijzen terwijl je tegelijkertijd je diensten promoot.
  • Overtuigen: Soms hebben prospects iets meer overtuiging nodig voordat ze een abonnement willen afsluiten. Een strategie met een boodschap die jouw merk promoot via media-aandacht die je hebt gekregen helpt hierbij. Op deze manier valideer je jouw merk en de sterke punten van je organisatie en leg je de nadruk op successen die je al eerder helpt behaald, denk aan een klanten case of testimonial.

Juiste plek, juiste tijd

Vaak is het behalen van zakelijk succes een kwestie van op het juiste moment op de juiste plek zijn. Jouw social media inspanningen hebben meer kans op feeling bij je doelgroep als je verschijnt op de kanalen die ze al gebruiken. Bekijk dan ook alle platformen en type social content die er zijn voordat je een besluit neemt over welke je gaat gebruiken. Denk aan:

  • Twitter en Facebook: Veel mensen zijn al gewend aan deze platforms omdat ze deze gebruiken om in contact te zijn met vrienden en familie. Slimme organisaties kijken dan ook naar mogelijkheden om deze platforms, op een relevante manier, in te zetten.
  • LinkedIn: Met een nadruk op zakelijke social media is LinkedIn een uitstekende plek om jouw kennis en leiderschap op een bepaald gebied te laten zien. Met Nexis Newsdesk kun je trends ontdekken die relevant zijn voor jouw sector en die omzetten naar relevante content die weer een link legt met jouw producten. Deze content promoot je via je eigen LinkedIn bedrijfspagina en vraag collega’s deze te delen via hun persoonlijke account. Met z’n allen heb je vaak een hoog bereik!
  • Instagram: Is jouw merk of product erg visueel? Dan is Instagram een prima plek om een connectie te leggen met klanten en prospects. Gebruik Shutterstock afbeeldingen of maakt zelf foto’s van jouw product of event om die te delen.

Dit is de tijd om creatief te worden

Social media kan ook een goede plek zijn om nieuwe ideeën te testen en hiervan te leren. Een paar voorbeelden om te overwegen:

  • Ben jij, of misschien een collega, iemand die het heerlijk vindt om gesprekken te hebben of te presenteren? Start dan een bedrijfspodcast of videoserie met die persoon in de hoofdrol. Of creëer een virtuele user case met een klant die fan is van jouw product en een enthousiaste spreker is.
  • Infographics laten op een visuele en praktische manier zien hoe een proces verloopt of hoe je stapsgewijs tot een resultaat komt. Gebruik Newsdesk om de informatie te verzamelen die je hiervoor nodig heb. Dit soort content werkt ook goed op social media.
  • Of je nu wilt informeren, onderwijzen of overtuigen, een belangrijk deel van geloofwaardigheid opbouwen heeft te maken met het nadruk op alles leggen behalve op jezelf! Newsdesk heeft een database met artikelen afkomstig uit bronnen vanuit de hele wereld. Hiermee kun je niet alleen zoeken naar berichtgeving over je eigen organisatie maar ook naar andere aanvullende merken of organisaties uit jouw sector. Ontdek zo trends of misschien wel nieuwe partnerships.

Op zoek naar nieuwe inzichten, trends of gewoon een goede mediamonitoring & -analyse tool? Probeer Newsdesk en/of Nexis Social Analytics. Vraag een demo aan via het formulier.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs