Een decennium geleden had menigeen zijn schouders opgehaald als de vraag werd gesteld: ‘Hoe belangrijk is het gericht monitoren van alle media voor jouw organisatie of voor jouw functie?’ Als de vraag nu zou worden gesteld, dan zal iedereen het unaniem eens zijn dat berichtgeving via de media of sociale media niet onderschat mag worden. Sterker nog: er zal, door de sterk veranderende en dynamische wereld, nog meer alertheid en snellere bijsturing van een organisatie gevraagd worden.
Monitoren van de maatschappij speelt daarin een zeer belangrijke rol. Niet alleen op nationaal niveau, maar voor veel organisaties is ook internationaal monitoren essentieel. Door zowel online als offline alle media te scannen, ben je bovendien in staat om snel te anticiperen op kansen en bedreigingen voor jouw organisatie. Concurrenten doen dat immers ook en misschien zelfs wel beter dan jij.
Overtuigd? Prima. Misschien doe je zelfs al aan mediamonitoring en hoef je ook niet meer overtuigd te worden van de toegevoegde waarde, want deze is inmiddels al bewezen.
Laten we het dan niet meer hebben over mediamonitoring als middel en als belangrijke tool voor een organisatie maar over welke bronnen je gebruikt voor mediamonitoring.
Bronnen voor mediamonitoring
Voor een volledige media-analyse is het van belang dat je meerdere bronnen checkt. Bronnen die je in ieder geval zou moeten checken zijn:
Dagbladen (ook regionale versies en artikelen achter de paywall)
Vaktijdschriften
Blogs en forums
Radio & TV
Daarbij kun je zelf beslissen of alleen nationale of ook internationale bronnen relevant zijn. Zorg ervoor dat je betrouwbare bronnen gebruikt die actualiteit kunnen garanderen zodat je op tijd weet of er iets in de media verschijnt waar reactie op nodig is. Dat doe je met de hulp van een mediamonitoring tool.
Compleet aanbod van Nederlandse bronnen in Nexis Newsdesk
Een voorbeeld van een mediamonitoring oplossing is Nexis Newsdesk. In de database die wordt gebruikt voor Newsdesk vindt u alle regionale en landelijke uitgaven van de twee grootste uitgevers in Nederland: DPG en Mediahuis. Prominente titels van deze uitgevers zijn bijvoorbeeld de Volkskrant, de Telegraaf en het FD. Hiermee weet u zeker dat u zoekt in het meest complete aanbod van bronnen in Nederland en dat u dus geen berichtgeving over het hoofd ziet.
Meer weten? Vraag dan een vrijblijvende demo aan via het formulier.
Bekijk hieronder ook de video over de samenwerking met DPG en Mediahuis: