De komende tien jaar staan garant voor steeds meer innovaties die het werk(proces) en de rol van communicatie professionals sterk zullen beïnvloeden. Wij nemen alvast een kijkje in de toekomst aan de hand van een aantal trends
Monitoring en mediarelaties
De integratie van media monitoring en mediarelaties zal helpen bij krijgen van meer inzicht in berichtgevingen in de media over een organisatie. Bijvoorbeeld door:
- Specifieke journalisten te profileren op basis van artikelen uit het verleden.
- Inzicht in de ‘toon’ van berichtgevingen uit het verleden.
- Begrip voor hun gedrag en interessegebieden.
De rol van social influencers
Social influencers zullen een steeds prominentere rol spelen bij het verspreiden van nieuws en informatie. Wat dus belangrijk zal gaan zijn is:
- Identificeren en lijsten maken van social influencers.
- Nieuwe social platforms in de gaten houden.
- Beter kunnen voorspellen wat de impact is van influencers.
De invloed van Kunstmatige Intelligentie (KI)
KI zal het mogelijk maken om media monitoring oplossingen meer precisie en efficiëntie te geven. Denk aan:
- De kracht van voorspellende analytics (predictive analytics).
- Nieuwe manieren van nieuwsdistributie en verspreiding van content.
- Meer efficiëntie in processen.
Verbeterd zoeken
Smart indexing zal zorgen voor meer inzicht in resultaten, ondanks het groeiende volume in aantal bronnen en kanalen. De voordelen:
- Snellere en meer accurate zoekresultaten.
- On demand antwoorden en inzichten.
- Op maat gemaakte landing pagina’s.
Informatie delen
Technologie zal het mogelijk maken voor teams om beter samen te werken en informatie met elkaar te delen.
- Automatische gegenereerde en deelbare rapporten.
- Push notificaties.
- Synergie tussen desktop en mobiel.
Media monitoring en media intelligence zijn volop in beweging. Welke kant het precies opgaat, zal de toekomst uitwijzen, maar dankzij de combinatie van kennis, ervaring en expertise is LexisNexis overal klaar voor. Lees ook ons interview met Segment Director Media Intelligence van LexisNexis, Yvette Turlings over mediamonitoring, trends en de waarde van betrouwbare data.