Van media monitoring naar media intelligence

30 Oct 2020 1:06 pm

Met alleen maar monitoring van je media kom je tegenwoordig niet meer zo ver. Om echt waarde toe te voegen bij het analyseren van media heb je de juiste inzichten, en dus media intelligence nodig.

Op 27 oktober 2020 organiseerde LexisNexis een webinar waarin Lisette Reijners (customer succes manager) en John Knol (senior business development manager) aan de hand van de reisbranche lieten zien welke waardevolle inzichten je kunt achterhalen door media-intelligence.

Wij blikken in dit blog kort terug op het webinar. Mocht je interesse hebben om de opname van het hele webinar terug te kijken, stuur dan een email naar marketing@lexisnexis.nl

Het begint met content

John begon het webinar met een korte terugblik op het ontstaan van media monitoring. Ooit was media monitoring nog offline en hadden we het over een knipselkrant. En dat was exact wat het was: een verzameling van krantenberichten over jouw organisatie. Inmiddels is er online media monitoring met een digitale verzameling van berichten uit diverse bronnen, zowel offline (kranten en tijdschriften) als online (nieuws, blogs en social media).

Wat hierbij met name belangrijk is, is de kwaliteit en toegankelijkheid van de content die ten grondslag ligt aan die bronnen. Aan de basis van de dienstverlening van LexisNexis ligt de toewijding om hoogwaardige data te aggregeren om daarmee optimale informatieoplossingen te kunnen bieden die tegemoet komen aan de behoeftes van gebruikers.

Hierin past ook de samenwerking met de uitgevers DPG en Mediahuis. Voor Nederland hebben wij  een exclusieve licentie voor de grootzakelijke markt van alle Mediahuis- en DPG Media-(Persgroep)titels (waaronder het FD, de Volkskrant en de Telegraaf), zowel online als print. Hierdoor hebben gebruikers toegang tot een zeer compleet aanbod van Nederlandse content en hoeven ze maar één contract af te sluiten waardoor de hele organisatie profiteert van een compleet content-aanbod.

Content verrijking door indexering

Informatie wordt nog relevanter wanneer deze wordt verrijkt. Voorbeelden van informatie die toegevoegd wordt aan de LexisNexis content door middel van indexering zijn sentiment, branche-informatie, type media of bereik.
In dit blog leest u meer over hoe LexisNexis data-verrijking inzet om content te verrijken.

Newsdesk-analyses van de reisbranche

We hebben in dit webinar ook de praktijk laten zien, namelijk het maken van media monitoring analyses aan de hand van een media monitoring tool. Lisette Reijners heeft een demo gegeven van Newsdesk aan de hand van een actueel voorbeeld: de reisbranche.
Lisette liet o.a. een dashboard zien met diverse grafieken met informatie. Deze grafieken zijn interactief: je kunt er op klikken om de achterliggende informatie te zien. Eigenlijk ben je dan al bezig met media-analyse. Met het menu aan de linkerkant kun je grafieken toevoegen in het dashboard. Ook een handige functionaliteit is het uitsluiten van bronnen. Wanneer je berichten over Sunweb zoekt dan wil je misschien niet alle berichten zien die met wielrennen te maken hebben (Sunweb is sponsor van de wielerploeg Team Sunweb).

Met de analysebouwer is het mogelijk om diverse diepgaande analyses te maken. Bijvoorbeeld: welke journalist schrijft de meeste artikelen over Sunweb? Of welke onderwerpen worden het meest genoemd in relatie tot Corendon?

Berichtgeving in de loop van de tijd

Bij berichtgeving in de loop van de tijd gaat het om volume: hoeveel artikelen zijn over een organisatie in een bepaalde periode gepubliceerd en welke ontwikkeling zien we hierin. Dat kan de berichtgeving voor één organisatie zijn maar ook heel relevant kan zijn om de berichtgeving over verschillende organisaties in één grafiek te zetten zodat je deze kunt vergelijken. Zoals in onderstaande voorbeeld.

Berichtgeving reisbranche

Share of voice

Lisette heeft aan de hand van deze grafiek laten zien dat Tui een groter aandeel had in de berichtgeving dan andere reisorganisaties over de gekozen periode. Een goede vervolgstap zou dan zijn om te onderzoeken hoe dit kan.

Share of voice reisbranche

Artikel sentiment

Toch wel opvallend: uit de sentiment grafiek blijkt dat de berichtgeving over de reisbranche op dit moment nog steeds vooral positief is. In vergelijking met de maanden augustus en september is zelfs een toename te zien in het aantal positief-getinte berichten.

Sentiment reisbranche

Van media monitoring naar media intelligence

Media analyses zoals je die kunt maken met Newsdesk zijn een mooie start voor media intelligence. John Knol sloot het webinar daarom af met het delen van enkele voorbeelden van bedrijven die deze analyses hebben gebruikt om nog een stap verder te gaan. Bijvoorbeeld een organisatie die media monitoring heeft gebruikt om de onderwerpen gerelateerd aan hun berichtgeving in kaart te brengen en deze informatie vervolgens heeft gebruikt om hun beleid aan te passen en de gerichtheid van hun campagnes te verfijnen.

Meer weten over media monitoring met Newsdesk? Vraag een media consult aan. Gedurende het online consult kijken we samen naar de media-aandacht voor jouw organisatie. We maken ook een media-analyse, die je daarna per email ontvangt.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs