Media monitoring en crisis voorkomen

05 Nov 2020 9:17 am

Dit kun je met media monitoring: crisiscommunicatie

Crisiscommunicatie is een belangrijke subdiscipline binnen de PR- en communicatiesector waar in de loop der jaren veel onderzoek naar is gedaan. De meesten mensen zullen bekend zijn met de bekroonde PR-crisiscasestudies en hebben waarschijnlijk één of meer van de vele handboeken met best practices die in de loop der jaren zijn uitgebracht bekeken.
Maar toch is omgaan met een crisis in de praktijk echt iets anders. Zorg er dan ook voor dat je een plan hebt, en tools die je helpen de crisis snel te bezweren.

In dit blog vertellen we je meer over hoe je media monitoring kunt inzetten bij crisicommunicatie. Meer weten? Download ook ons ebook over crisiscommunicatie

Een crisis voor zijn met media monitoring

Misschien heb je als communicatieprofessional nog nooit met een (reputatie)crisis te maken gehad. Dat wil niet zeggen dat je er niet op voorbereid zou moeten zijn. Een middel om reacties te beheren en om crisissen te beperken is media monitoring. Met een online media monitoring tool verzamel en ontdek je wat erover jouw organisatie, je merk, de markt of de concurrentie wordt gecommuniceerd. Doe je dit regelmatig en tijdig, dan kun je vaak voorkomen dat een incident een crisis wordt.

De nieuwscyclus loopt tegenwoordig de hele dag door. En daarom is het zo belangrijk dat je snel kunt reageren als jouw organisatie wordt aangevallen door een zich snel ontwikkelend verhaal of een organisatorische crisis. Media monitoringstools geven je realtime inzicht in nieuwsberichten, zodat je direct op de hoogte bent zodra jouw organisatie en/of één van jouw merken wordt genoemd in een mediabericht.

Dit zijn enkele zaken die je met behulp van media monitoring  in de gaten kunt houden:

Merkmonitoring

Veel organisaties hebben verschillende merken onder hun hoede en al deze individuele merken zijn meestal gericht op een specifieke doelgroep. De mediadekking van één van jouw merken heeft invloed op het algehele imago van dat merk en kan de publieke perceptie aantoonbaar beïnvloeden – positief en negatief. En dus is het belangrijk dat je weet hoe en wat er over ieder merk wordt geschreven in de diverse mediakanalen. Dit omvat alles dat bijdraagt aan de perceptie van jouw merken, bijvoorbeeld individuen die in de ogen van het publiek nauw betrokken zijn bij jouw merken. Zeker in geval van een crisis is dit relevante informatie.

Interne communicatie

Het is vaak erg vervelend en tijdrovend om de belangrijkste mediadekking over jouw organisatie handmatig te verzamelen en delen met collega’s zodat zij deze informatie kunnen beoordelen. Maar toch is het belangrijk dat iedereen tijdig wordt voorzien van communicatie, zeker tijdens een crisis. Een media monitoringstool kan je hierbij helpen door de verspreiding van dekkingsverslagen naar jouw managementteam en andere collega's te automatiseren. Hierdoor sluit je de feedback-lus en zorg je ervoor dat de betrokken medewerkers tegelijkertijd op de hoogte worden gebracht van de nieuwste en meest relevante informatie.

Meten en evalueren

Eén van de innovaties op het gebied van media monitoring die mogelijk zijn gemaakt door vooruitstrevende technologieën is de mogelijkheid om de content van mediadekking te meten en evalueren. De meeste media monitoringstools hebben honderden analysemogelijkheden. Zo kunnen geautomatiseerde sentimentanalysetools specifieke artikelen analyseren en de emotionele tone of voice ervan bepalen op basis van de content. Hierdoor kun je snel vaststellen welk deel van de dekking over een organisatie positief, negatief of neutraal is – en vervolgens actie ondernemen.

Zie méér met media monitoring

Het is duidelijk: met media monitoring zie je méér! Pak nu die voorsprong en kies voor media monitoring van LexisNexis. Tot 1 december 2020 profiteer je van een extra interessant aanbod: bekijk hier wat de voordelen zijn en vraag een demo aan.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs