Word een mediamonitoring expert

16 Nov 2020 4:32 pm

Zo word je een media monitoring expert: stel deze vragen

De kracht van elke organisatie ligt in kennis. Bijvoorbeeld over de eigen organisatie, merk of producten. Maar ook waardevolle informatie over concurrentie of trends in jouw markt. Heb je wel voldoende inzicht in wat diverse media hierover communiceren? Met media monitoring verzamel je deze informatie op een centrale plek, neemt je kennis toe en zie je dus meer. Deze informatie pas je toe voor bijvoorbeeld reputatiemanagement of het maken van concurrentie-analyses.

Met media monitoring kies je voor een gegevensgestuurde benadering. Het verzamelen van alle relevante gegevens (zonder hierbij iets over het hoofd te zien), het analyseren van deze gegevens en het vrijwel realtime distribueren ervan zijn echter geduchte uitdagingen. Bedrijven missen hierdoor vaak de strategische inzichten die ze zo hard nodig hebben. Een platform voor integrale mediamonitoring en -analyse brengt hier verandering in.

Wil je een expert worden op het gebied van media monitoring, kijk dan goed naar de basis. Als je aan de slag gaat met media monitoring is het belangrijk om in ieder geval na te denken over de volgende vragen:

Wat is je doel?

Voordat je kunt starten met media monitoring moet je eerst duidelijke doelstellingen vastleggen. Misschien wil je weten wat het sentiment is rondom jouw merk. Of je wilt weten hoe een bepaalde campagne presteert. In dat geval kan een doelstelling zijn dat je wilt weten hoeveel mensen je bericht over de campagne hebben gelezen.

Andere voorbeelden van doelstellingen voor media monitoring zijn: een vergelijking met je concurrentie of het meten van je online reputatie. Vergeet er ook niet KPI’s aan te hangen, deze maken de doelstelling nog beter meetbaar. En plan vast een evaluatiemoment in, zodat je kunt checken of de doelstellingen ook behaald zijn.

Zijn je collega's betrokken?

Om media monitoring echt waarde te geven raden we je aan om je collega’s vooraf, tijdens en na het monitoring te betrekken. Er zijn vast meer mensen in je organisatie die willen weten of die ene campagne een succes is. Of al er positief wordt geschreven over jullie geweldige klantenservice! En als het mis gaat, negatieve berichtgeving die zich snel verspreid bijvoorbeeld, dan kun je met veel tools direct de directie hiervan updaten. Deel ook nieuwe inzichten met het management waarmee je laat zien welke waardevolle informatie je met media monitoring kunt verzamelen.

Voorbeeld van een media monitoring dashboard:

Screenshot Newsdesk dashboard

Check je wel alle bronnen?

Natuurlijk check je regelmatig wat bijvoorbeeld de Telegraaf over jouw bedrijf schrijft. En ook dat ene forum controleer je wekelijks. Wist je dat er dagelijks 3,5 miljoen nieuwsberichten bij komen? Het is onmogelijk om dit allemaal handmatig te checken en ook komen er steeds nieuwe bronnen bij. Een media monitoring tool helpt je om al die bronnen die je anders over het hoofd zou zien te checken op berichtgeving over jouw campagne of merk. Maar zo’n tool kan er ook bij helpen om orde in de chaos te checken door bepaalde bronnen uit te zetten tijdens het monitoren. Of om verfijning aan te brengen: misschien wil je alleen bronnen uit een bepaalde provincie monitoren? Of wil je bronnen monitoren in combinatie met een bepaald onderwerp of thema. Zo krijg je minder zoekresultaten maar de relevantie neemt toe.

Meer weten? Lees hier ons blog over bronnen en media monitoring

Media monitoring met Newsdesk

Een voorbeeld van een mediamonitoring oplossing is Nexis Newsdesk. In de database die wordt gebruikt voor Newsdesk vind je o.a. alle regionale en landelijke uitgaven van de twee grootste uitgevers in Nederland: DPG en Mediahuis. Prominente titels van deze uitgevers zijn bijvoorbeeld de Volkskrant, de Telegraaf en het FD. Maar ook internationale bronnen zijn goed vertegenwoordigd.

Kiezen voor media monitoring met Newsdesk is nu extra voordelig! Bekijk hier ons speciale aanbod

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs