Nepnieuws ten tijden van Corona

11 May 2020 8:57 am

In India had het een effect op een groot deel van de bevolking. Ook gebeurde het bij Boris Johnson. En ook in Zuid Afrika, en Iran.

We hebben het hier natuurlijk over de verspreiding van desinformatie tijdens de wereldwijde COVID-19 crisis. Sommige journalisten hebben er zelfs een nieuwe term voor bedacht: “desinfodemie”.

De snelheid waarmee onbetrouwbare en onjuiste informatie verspreid is ongelofelijk en brengt zelfs levens in gevaar, volgens de United Nations Educational Scientific and Cultural Organization, UNESCO. Het ontkrachten van mythes is dan ook de kern boodschap van hun nieuwe COVID-19 health campagne. De directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie Tedros Adhanom Ghebreyeus, quote: “Onze grootste vijand is niet het virus zelf. Het is angst, geruchten en stigma’s.”

Social Media: De ziekte en het medicijn

Ondanks alle voordelen van social media, zoals meer sociale connecties, is het ook de brandstof van het verspreiden van fake news. In een artikel van Newsweek uit 2017, Trolls, Bots and Fake News: The Dark and Mysterious World of Social Media Manipulation, kwam naar voren dat nep social media accounts meer dan 1.000 social media posts per dag kunnen produceren.

Tegelijkertijd is social media ook het medicijn tegen fake news. Hoe? Uit onderzoek eind 2019 bleek dat 55% van de Amerikanen aan gaaf vaak of soms nieuws te halen van social media kanalen. Ook West-Europeanen halen hun nieuws van social media, vooral van Facebook. Dus of het nou goed of slecht is, social media is zeker effectief als het gaat om het communiceren van nieuws aan heel veel mensen.

De rol van communicatie experts

De associate professor en chief librarian bij de CUNY Graduate School of Journalism, Barbara Gray, beschrijft het checken van feiten als “een overlevingsskill en -taak in een ‘post-waarheid’ wereld.”

Wanneer iets wordt geschreven voor een breed publiek moeten communicatie-experts voorbereid zijn door alles te onderbouwen met betrouwbare bronnen. Wij bespreken daarom een paar manieren om miscommunicatie en desinformatie te vermijden.

1. Snelle Fact-Check’s

Bibliotheek expert Gray geeft advies voor het checken van feiten als een pro in de Nexis® Solutions guide; fighting fake news. één van haar tips is dat je gevoel vaak juist is. Als nieuws ongeloofwaardig overkomt is dat het vaak ook. Er zijn vijf vragen die je aan jezelf kan stellen:

  • Wie zegt het?
  • Hoe weten zij dit?
  • Zijn zij partijdig?
  • Is dit een betrouwbare site?
  • Houden ze iets achter?

2. Bepaal de geloofwaardigheid van de bron

Het internet staat vol met handige bronnen die u nog nooit heeft bezocht. Maar alleen de bron beoordelen op basis van gevoel is niet genoeg om zeker te weten dat de bron betrouwbaar en geloofwaardig is. Dit is zeker het geval als u via social media  bij nieuwsberichten komt. Wees voorzichtig met originele websites die niet eindigen op .com, .org, .edu, .gov of landelijke achtervoegsels als .de (Duitsland) en .nl (Nederland).

3. Ontwikkel vertrouwen

Tools als Nexis® and Nexis Newsdesk™ kunnen helpen bij het bepalen of een bericht betrouwbaar is en van een goede bron komt. Hierdoor hoeft u niet meer te gokken. Wij hebben meerdere licenties op betrouwbare data die dus niet vrij toegankelijk op het internet te vinden is. Dit level van diepe research, verder dan Google, helpt bij het ontwikkelen van vertrouwen wat de basis is van het tegengaan van fake news.

Wat nu met fake news?

Wat het bovenstaande aantoont is dat een wereldwijde pandemie het slechtste in mensen naar boven kan halen, zoals dus het verkopen van nepnieuws. Het verspreiden van nepnieuws overschaduwd helaas liefdadigheidsacties. Maar er is hoop.

Facebook wil meehelpen bij het stoppen van het verspreiden van fake news, door het opsporen van profielen die een link hebben met het verspreiden van fake news. Systemen zullen geloofwaardige feiten uit bronnen zoals de Wereldgezondheidsorganisatie populairder maken zodat meer mensen dit te zien krijgen. Ook communicatie experts kunnen dit doen als zij gebruik maken van due diligence en de juiste tools.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs