Patentdata als aanvalsplan

30 Mar 2021 1:15 pm

Bedrijven die het managen van hun patentportefeuille integraal onderdeel maken van de bedrijfsstrategie, zijn vaker succesvol en beter geleid. Octrooigemachtigde Paul Hylarides vindt dat de patentmanager een grotere rol moet krijgen in de bestuurskamer.

De afgelopen decennia heeft hij het belang van patentdata fors zien groeien. Door globalisering en digitalisering is patent informatie dé troef geworden om een strategie te bepalen, zegt Paul Hylarides, partner bij het merken- en octrooibureau Arnold & Siedsma.
Het bureau is gevestigd in Nederland, Duitsland, Belgie en Zwitserland en geeft juridisch advies aan internationale multinationals in Europa. Arnold & Siedsma staat ook Europese bedrijven bij in patentzaken die spelen in Azië of de VS. Hylarides is met name gespecialiseerd in computertechniek, medische technologie en machinebouw.

Strategisch de pas afsnijden
In zijn rol als octrooigemachtigde krijgt hij regelmatig de kans om een kijkje in de keuken te nemen bij bedrijven voor wie intellectueel eigendom de kern van hun bestaan vormt. Grote corporates hebben hun zaakjes vaak wel op orde.

Dit soort techbedrijven monitoren de aanvragen van concurrenten ‘zodat ze in elkaars toekomst kunnen kijken’, zegt hij. Maar ook om in kaart te krijgen welke richting innovatie in zijn geheel beweegt. Verder gebruiken ze patentportefeuilles om zichzelf te beschermen of de concurrentie strategisch de pas af te snijden.

Eenvoudig, goedkoop en snel
Toch zijn er nog veel bedrijven die patentdata onvoldoende op waarde schatten. En dat is jammer, vindt Hylarides. De geweldige technologische vooruitgang die de afgelopen jaren is geboekt op het gebied van het ontsluiten en inzichtelijk maken van patentdata biedt enorme kansen. Hylarides: ‘Analyse was vroeger complex, duur en tijdrovend. Toen ik begon moest ik cd’s met duizenden documenten doorploegen. Tegenwoordig is het dankzij AI, algoritmes en diverse tools eenvoudig, goedkoop en snel.’

Ideale portfolio
Hylarides: ‘Hoe je patenten kunt inzetten, en waar je inzicht in het portfolio van de concurrent voor nodig hebt, is strategisch patenteren. Je moet als directie denken aan de kansen, de bedreigingen en welke kant je op wilt gaan. En dan moet je jezelf afvragen: welk patentportfolio zou daar idealiter bijpassen? Als je dat bepaald hebt, dan kun je kijken wat er mogelijk is en bepalen of je als bedrijf voldoende kennis in huis hebt om dat doel te realiseren.’

Die volgorde, van strategie bepalen en daar je patenten op afstemmen, komt hij in de praktijk nog te weinig tegen. Alleen goed geleide bedrijven doen dit. ‘Dat is een kans die men laat liggen’, zegt hij. ‘Terwijl dat samenstellen van het ideale portfolio heel goed mogelijk is. Je kunt gericht gaan zoeken in een gedefinieerd gebied. Wat ontbreekt, kun je in kaart brengen en vervolgens gaan aankopen.’

Defensief opereren
Als je zo’n portfolio compleet hebt, dan kun je gaan ondernemen zegt Hylarides. ‘Je kunt de concurrentie voorblijven. Je kunt innovatie versnellen. Je kunt risico’s mitigeren. Je gaat een markt op terwijl je weet dat je concurrent een octrooi heeft maar zet daar een patent tegenover waar de concurrent last van heeft. Zo kun je elkaar bij de keel grijpen, waardoor je strategisch defensief opereert. Dat kan alleen als je precies weet over welke patenten je concurrent beschikt. Het grijpt allemaal in elkaar.’

Wereldtoneel
Het beeld dat de IP-race tussen de verschillende blokken Europa, Azie en de VS al gelopen is in het nadeel van Europa wil hij bestrijden. Op technologisch gebied staan de VS en China weliswaar heel sterk, kijk maar naar het verdwijnen van de Europese mobiele telefonie industrie van de afgelopen vijftien jaar, maar op andere terreinen kan Europa nog prima mee komen.

Met name de farmacie, agrifood en chipmachines zijn terreinen waarin Europa excelleert. ‘Vanuit China komen wel ongelooflijk veel octrooiaanvragen, maar de kwaliteit laat vaak te wensen over.’ Tegelijk wijst hij op de enorme snelheid waarmee China haar plek op het wereldtoneel inneemt: ‘Dat moet je niet onderschatten. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.’

Knop moet om
Bij leiders in het bedrijfsleven moet daarom de knop om, vindt hij. Uitvinders en data analisten moet je uit de kelder halen en aan tafel zetten bij de directie. Het belang van IE moet aandacht op hoog niveau krijgen. Hylarides: ‘In de VS heb je wel uitvinders die aan tafel met de directie zitten. In Europa is dat wat traditioneler. Dat is wel jammer. Het begint ook hier wel te verschuiven. De jeugd wil ondernemen, komt van de Universiteit en begint een startup. Die gaan niet meer standaard bij een grote corporate werken. Dat is niet meer het hoogste goed.’

Bijdragen aan succes
Hij erkent dat managementbeslissingen beïnvloedt worden door tal van factoren. Maar bedrijven waar innovatie voorop staat, zouden het vergaren en managen van patenten veel centraler in de bedrijfsvoering moeten plaatsen. ‘Als de IE managers het gevoel krijgen dat ze bijdragen aan het succes van het bedrijf, dan geeft hen dat meer zelfvertrouwen. Je verheft hen. Het zou mooi zijn als innovatieve vindingen vaker op directieniveau invloed hebben.’

Meer weten over de toegevoegde waarde van patent analyse? Bezoek de LexisNexis IP website of lees meer over onze oplossing PatentSight, waarmee uitgebreide analyses gemaakt kunnen worden.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs