Besparen op PR kosten

14 Oct 2020 5:28 pm

In deze barre tijden krijgen veel PR professionals de vraag vanuit hun organisatie of er ergens bezuinigd kan worden. Heb jij recentelijk ook een verzoek ontvangen om in je budget te knippen, dan hebben we een aantal tips die jou helpen om een bijdrage te leveren zonder dat dit een te grote impact heeft voor jouw afdeling.

Denk aan je prioriteiten

Het is misschien nogal voor de hand liggend, maar het is goed om in dit soort situaties terug te gaan naar de basis. Wanneer je gaat nadenken over waar je budget kunt knippen of acties kunt annuleren, onthoud dan dat de beste plek om te beginnen is om naar je strategische prioriteiten te kijken. En kijk dan met name naar de korte termijn, aangezien we in een periode zitten met weinig zekerheid over wat er over een half jaar, een jaar of zelfs twee jaar belangrijk zal zijn. Wat is er op dit moment echt het meest belangrijk voor een organisatie en welke bijdrage kun je daar nu aanleveren vanuit jouw PR expertise?

Gebruik goedkope visuele middelen

Sterke afbeelding zijn een must voor effectieve communicatie in de huidige wereld. Gelukkig zijn er veel goedkope tools die je kunt gebruiken, zoals de ontwerp tool Canva, waarmee je kunt besparen op je ontwerp kosten. Hieraan gerelateerd: in plaats van te betalen voor stock afbeeldingen, gebruik afbeeldingen die gratis beschikbaar zijn, bijvoorbeeld via StockSnap, Reshot of Unsplash.

Haal het meeste uit elk stuk content

Dit is het moment om meer te halen uit elk nieuw stuk content dat je produceert. Denk bijvoorbeeld aan een whitepaper. Kun je hiervan met een paar kleine aanpassingen een blog maken misschien? Of een infographic? Of wellicht zelfs de whitepaper splitsen in twee whitepapers en ze dan achtereenvolgend aanbieden? Zo kun je één stuk content op meerdere manieren langer laten meegaan.

Maak gebruik van inhouse en online expertise

We leven in een wereld waarin elke dag wel iets te leren is! De gevolgen van COVID-19 hoeven geen invloed te hebben op het feit dat communicatie professionals zich willen ontwikkelen. Er lijken juist steeds meer online initiatieven te ontstaan die ons hierbij helpen. Je kunt ook zelf iets organiseren. Denk aan een Zoom-lunch waarin collega’s best practices uitwisselen. Er zijn ook online cursussen die je kunt volgen, vaak ook tegen zeer lage kosten. Udemy biedt bijvoorbeeld (Engelstalige) cursussen aan zoals “Media Crisis Communications” en “Advanced Agile Communication Skills for 21st Century Leaders”. Yale University biedt zelfs haar meest populaire cursus, “The Science of Well Being,” gratis aan.

LexisNexis organiseert ook regelmatig gratis webinars voor communicatie & PR professionals, bijvoorbeeld over het monitoren van concurrentie, reputatiemanagement of stakeholder management. Houdt de website en LinkedIn in de gaten voor de aankondiging van nieuwe webinars.

Neem je abonnementen en betaalde diensten onder de loep

Een andere manier om geld te besparen is door selectief te zijn m.b.t. de diensten die je gebruikt. Dit is het moment om te checken of het abonnement op dat tijdschrift nog echt nodig is. Kijk ook of er tools zijn die meerdere diensten in één aanbieden. Een voorbeeld is onze tool Nexis Newsdesk, deze tool biedt niet alleen media monitoring maar je kunt er ook concurrenten mee checken en influencers identificeren.

Nexis Newsdesk is de mediamonitoring- en analyse tool van LexisNexis. Dankzij een gepersonaliseerd dashboard krijg je snel meer inzicht in opvallende zaken die waardevol kunnen zijn voor de hele organisatie. Daarnaast bevat de database van Newsdesk, naast internationale content, het meest complete aanbod van Nederlandse bronnen. Benieuwd? Vraag een demo aan via het formulier.

Neem contact met ons op
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456
Meer weten over LexisNexis?
  • Wilt u persoonlijk advies? Vul dan het contactformulier in!
  • Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook, LinkedIn of Twitter
  • Ga naar Kennisbank voor interessante artikelen, whitepapers en blogs