Communicatie- en PR-professionals moeten veel verschillende strategieën bedenken om hun doelgroep te bereiken. En daarbij er ook op letten dat ze niet alleen traditionele media inzetten maar meerdere kanalen die elk ook nog een uniek aanpak vereisen. Dit alles maakt een eeuwenoud probleem moeilijker dan ooit: het volgen en kwantificeren van de impact van deze inspanningen.
Het inzetten van media-intelligentieprogramma’s kan hierbij helpen. Deze combineren technologie met menselijk oordeel en onderscheidingsvermogen om zo zinvolle inzichten te bieden. Een echt impactvol media-intelligentieprogramma correleert media-aandacht met belangrijke bedrijfsresultaten en biedt een dieper niveau van analyse en bruikbare inzichten die je daarna kunt delen met stakeholders in de organisatie.
De eerste stap is begrijpen welke prestatiestatistieken het belangrijkst zijn. In twee blogs (dit is deel 1) onderzoeken we acht unieke statistieken die elke communicatieprofessional voor zijn bedrijf of merk zou moeten bijhouden. Ook zullen we delen hoe deze statistieken zinvolle inzichten leveren, en hoe Nexis Newsdesk je hierbij kan helpen.
Laten we eens kijken naar de eerste vier statistieken die ertoe doen.
Zichtbaarheid, trend en sentiment
Het bijhouden van berichten in de media over jouw organisatie, hoe die berichtgeving in de loop van de tijd is geëvolueerd en het sentiment (positief/negatief/neutraal) van die verhalen is een fundamenteel, maar zeer belangrijk facet van media-intelligentie.
Wist je dat Newsdesk hierbij kan helpen? Newsdesk verzamelt en visualiseert automatisch veel van deze belangrijke datapunten, identificeert wanneer er pieken in de berichtgeving zijn opgetreden, welke krantenkoppen die pieken veroorzaakten en geeft aan hoe gunstig of ongunstig de toon van de berichtgeving in het algemeen is.
Media en social media landschap
De volgende stap is begrijpen wat er wordt gezegd, wie het zegt en welke geografische gebieden, influencers en journalisten het meest relevant zijn voor je organisatie. Nogmaals, Newsdesk biedt deze inzichten met een druk op de knop, door te laten zien welke media het meest over jouw merk hebben geschreven, welke verhalen de meeste aandacht krijgen en welke mensen of merken het vaakst in die verhalen worden genoemd.
Met Newsdesk kun je bovendien zoekresultaten filteren op verschillende mediatypes, zo kun je meteen zien of er een verschil is in bereik bijvoorbeeld tussen print media en social media.
Key message bereik
Key message onderzoek kijkt naar de frequentie, context en bereik van de berichten die het meest resoneren bij de beoogde doelgroep.
Om dit te bereiken kijk je naar alle berichtgeving die je tot nu toe hebt gedaan om te zien hoe vaak en hoe prominent jouw woordvoerders de belangrijkste boodschappen van jouw organisatie communiceren. Ook kun je kijken naar hoe jouw berichten presteren ten opzichte van de concurrentie. Als je deze stap zet, krijg je krachtige inzichten in welke berichten resoneren en welke niet en kun je ervoor kiezen om je berichtenstrategie voor de toekomst aan te passen.
Industrie- en markt influencers
Het huidige vertrouwen in traditionele media is extreem laag: uit onderzoek in de USA blijkt dat slechts 36% van de Amerikaanse volwassenen zegt dat ze "enige mate" van vertrouwen hebben in de media. Door dit groeiende sentiment vertrouwen marketeers steeds meer op de invloed van influencers met grote persoonlijke platforms om belangrijk bedrijfsnieuws te verspreiden.
Dat gezegd hebbende, onderzoek naar welke influencers relevant zijn voor jouw organisatie, of dit nu individuen zijn of brancheorganisaties, wordt steeds belangrijker. En vergeet ook niet om de grootste critici van jouw organisatie of merk te identificeren, zodat er een plan kan worden ontwikkeld om eventuele negativiteit die ze in hun netwerken kunnen verspreiden, tegen te gaan.
Zoals je kunt zien, kost het identificeren van de gegevens die nodig zijn om een echt uitgebreid media-intelligentieprogramma te bouwen veel tijd. Wil je jouw media intelligence-programma sneller, eenvoudiger en efficiënter maken? Maak een vrijblijvende afspraak met een van onze business development managers voor een demo van Nexis Newsdesk.