Kiki Bertens bereikt de kwartfinales van Roland Garros. Het was gisteren groot nieuws. Kranten en nieuwssites als Nu.nl, Het Parool en De Telegraaf schreven over het succes van de Nederlandse tennisster. En Twitter? Twitter ontplofte. Nog nooit werd de tennisster zo vaak genoemd op één dag. Qua media-aandacht was het in Nederland een mooie dag voor Kiki Bertens. Hoe zit het wereldwijd met de media-aandacht rond Kiki en Roland Garros? LexisNexis zocht het uit met behulp van de media monitoring tool Newsdesk. Zie hieronder de meest genoemde onderwerpen in nieuwsartikelen over Roland Garros.

Meest genoemde onderwerpen Roland Garros 2016
Het resultaat: Kiki Bertens legt het nog steeds af tegen de grote namen als Novak Djokovic en Andy Murray. Wat niet heel gek is, aangezien beide heren wereldberoemd zijn en in de top 5 van de wereldranglijst staan.
Niet alleen de spelers, maar ook het toernooi Roland Garros zelf ontvangt veel media-aandacht. Mede om deze reden steken merken grote bedragen in bekende toernooien als Roland Garros. Hiermee proberen ze hun naamsbekendheid te vergroten of hun imago te 'boosten'. Om het effect van hun sponsoring te meten, kan je de media-aandacht in kaart brengen. Zie de grafiek hieronder om inzicht te krijgen in het aantal artikelen dat is geschreven over Roland Garros en het aantal artikelen waarin de sponsoren worden genoemd.

Media-aandacht Roland Garros (excl. Facebook) 2016
Tot slot resteert dan alleen nog de vraag: wie zijn deze sponsoren en -nog belangrijker- wie zijn de meest zichtbare sponsoren?

Meest zichtbare sponsoren Roland Garros 2016
Op dit moment staat Peugeot bovenaan. Of Peugeot uiteindelijk de race wint en de meeste media-aandacht krijgt van alle sponsoren, is nog maar de vraag. Net als heel Nederland moeten we wachten tot het toernooi is afgelopen om te zien wie de winnaar is.
Benieuwd hoeveel media-aandacht jouw merk krijgt?
Neem contact met ons of lees meer over media monitoring of onze media monitoringstool Nexis Newsdesk.