Gebruik deze knop om te wisselen tussen donkere en lichte modus.

Stakeholdermanagement

Waarom steeds meer bedrijven de sentimenten onder hun stakeholders continue meten

Bedrijven hebben stakeholders en stakeholders geven organisaties een licence to operate. Als er ook maar één groep is die het bedrijf laat vallen, volgt de rest vanzelf. Zonder de steun van werknemers geen activiteit, zonder klanten geen omzet, zonder leveranciers geen productie en zonder investeerders geen funding van groei. Kortom, sentimenten onder deze stakeholders zijn bepalend voor het succes van de organisatie.

Deze sentimenten kun je dus maar beter in de gaten houden, en als het even kan, dusdanig goed begrijpen dat je ze bij kunt sturen. Eerste stap is dan om deze sentimenten te gaan monitoren, je moet weten wat er speelt. En het liefst continu, want elke dag zijn er talloze contacten, is er nieuws, worden producten uitgewisseld etc. Het aantal interacties tussen stakeholders en de bedrijven waaraan ze gelinkt zijn, is enorm: big data. Hoe monitor je dat op een zinvolle manier zodat je erop kunt bijsturen, er beslissingen op kunt nemen?

Webinar: Stakeholdermanagement tijdens crisistijd

Zeker tijdens een crisis, zoals de tijd waarin we nu leven, is het extra belangrijk dat je sentimenten van je stakeholders regelmatig checkt. 

Dat deze continue monitoring van sentimenten geen luxe is, zagen we recent tijdens de lock down gedurende maart en april 2020. Tijdens de covid-19 crisis veranderde het sentiment onder werknemers van grote bedrijven extreem.  Werknemers die bijvoorbeeld voorheen negatief waren over hun management, draaiden in grote getallen plotseling hun mening. Ook keken werknemers ineens véél vaker naar nieuws media om zich te informeren over hun bedrijf en werden ze over de hele linie veel positiever over hun werkgever. Als werkgever wil je dit soort veranderingen zien om erop in te kunnen spelen. In het webinar besprak René Gerhardus, oprichter van StakeholderWatch de sterk veranderende cijfers voor de hele markt (werknemers en algemeen publiek) en voor een aantal bedrijven uit diverse sectoren.

In het webinar laten we zien dat bedrijven een omvangrijk arsenaal hebben om die kanalen te monitoren. In het kort laten we zien welke toegevoegde waarde en beperkingen we zien voor de diverse monitoring opties. Om te kunnen analyseren welke bronnen aan de basis staan voor zulke veranderende sentimenten onder stakeholders, nemen we de kanalen die stakeholders beïnvloeden als basis. Zo’n netwerk-aanpak werkt verhelderend want als een stakeholder zijn mening of gedrag aanpast, moet daar een invloed aan vooraf gegaan zijn. Immers, stel dat een stakeholder in quarantaine zit, zonder Wifi, dan kan zijn of haar mening over het bedrijf nauwelijks veranderen. Het is contact met andere mensen, via nieuwsmedia, sociale media of advertising, of een ander kanaal dat de meningen van stakeholders kunnen veranderen.

We sluiten af met een uitleg en visualisatie van het gebruik van real time markt onderzoek en de integratie daarvan met social media en news media monitoring. Het is de kunst om al die vormen van monitoring samen te laten werken opdat een totaalbeeld ontstaat van hoe kanalen (intern, extern, nieuws, web, advertising) de meningen van stakeholders beïnvloeden. Dat is belangrijk want die meningen (of beliefs) staan aan de basis voor het gedrag van stakeholders, dat weer bepalend is voor de performance van organisaties.

Neem contact met ons op

E-mail: support@lexisnexis.eu
Telefoonnummer: +31 (0) 20 485 3456